2009-09-12

September... ljuvliga skördetid!

September är kommen... bitterljuv är denna månad som säger farväl till ljumma sommarvindar, långa ljusa nätter och spirande blomsterrabatter. Nu sveper höstmörkret sin trygga cape över Stockholms hus och gränder.

Jag har planerat och klurat... långa kvällar med anteckningsböcker, räknare och funderingar har nu gett mig tron och hoppet tillbaka. Butiken ska leva vidare... inte som nu, förändringar sker...
Gårdsbutiken stänger, men nätbutiken finns kvar. Då hinner jag med både arbete, mig själv och mitt barn utan att gå under av stess.

Kraften flödar åter fritt... med en masugns hetta brinner arbetslusten åter.
Hemma har det målats dörrar i en veckas tid... Balkongen har fått sig en makeover med nya höstplanteringar. Små förändringar som förgyller...

Hösten inspirerar till nya färger och material. Varma plädar och inbjudande kuddar ska snart få ersätta det somriga tunna linnet. Lyktor, lampor och ljus hamnar åter i fokus.... nästa inköp ska bli en praktisk skrivbordslampa till min nya arbetsplats, hemma i vardagsrummet. Önskar mig en gammal industrilampa som bryter mot min annars mjuka stil... tänker leta tills jag hittar den rätta!









HÖSTVISA

av Elsa Beskow

Det glimmar i guld och klaraste rött,
det prasslar så sakta i parken,
ty hösten är kommen, och björkar och lönn
de fäller nu bladen till marken:
"Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt,
vi väver ett täcke så varmt och så tätt,
vi väver stt täcke åt marken.

Se vintern är nära, och vädret är grått,
nu måste vi värma och lysa!
Vi väver ett täcke så varmt och så gott,
att blombarnen icke må frysa.
Sov gott, alla blombarn, sov gott, sov sött,
vi väver ett täcke i guld och i rött,
vi väver ett täcke åt marken."






Nästa projekt... Skänken ska målas i en disigt grå/grön nyans hade jag tänkt, vad tror ni om det? Jag tycker annars om när mörkt bryter av mot ljust, men denna möbel är för mörk och har enligt min smak för mycket dragning åt mahogny.




PS. Fyndsugen! Missa inte sista utförsäljningen i Aspudden på Lördag den 19 sep....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails