2009-10-22

Lantlig höstkrans...


När solen bröt genom de tunga höstmolnen igår tog jag och en god vän en lång promenad genom Vinterviken. Vi möttes av enastående färgfyrverkerier som tog andan ur oss fullständigt... trädkronorna flammade i sprakande färger och vi fick båda två en stor dos med inspiration. Som tur var hade jag med mig kameran så detta har jag med stolthet lyckats föreviga!

På hemvägen samlades det in material till en höstkrans som nu pryder bordet i köket... vi var aktsamma om naturen och tog bara nedfallna kvistar, bär och löv...
Hemma på balkongen bjuder mitt lilla äppelträd på ros kindade små paradisäpplen, dessa blev perfekta att dekorera min höstkrans med.

Så idag när regnmolnen hängt tunga och ljuset knappt hittat fram har det pysslats hemma vid köksbordet... För den som inte vet hur man gör en krans följer en mycket opedagogisk beskrining.


1. Bind en kransstomme av tunna formbara kvistar, jag gjorde min stomme av tunna björkrisvippor... med tunn blomstertråd binder man vippa för vippa så att man får en lång girlang. När man uppnått önskad storlek binder man slutligen samman de två ändarna genom att lägga dem omlott.

2. När stommen är klar fortsätter du att binda fast olika fynd från naturen såsom bär, alkottar, löv osv... Till denna krans gjorde jag små buketter av torkade björklöv, alkottar och röda torkade bär som jag sedan band fast med blomstertråd på stommen.


3. När allt var på sin plats tog jag in små paradisäpplen och trädde upp dem på kraftig blomstertråd som jag klippte i 5 cm längder. När alla äpplen fått ståltrådskaft sticker man enkelt in dem i kransen.


4. Slutligen lackade jag alla små äpplen med glansigt hobbylack och strödde glitter över dem... detta för att ge min krans en lite frostbiten känsla.


Ja och så här blev det... nu ligger den på köksbordet och glimrar och ger köket höstig stämning. I helgen ska det bjudas på höstmiddag så då passar ett litet glittrigt höstarrangemang bra...



HÖSTFYRVERKERI I VINTERVIKEN








Hoppas ni alla får en skön helg!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails