2009-12-09

Stämning...

I förra veckan målade jag möbler här hemma... Skänken i sovrummet bland annat. Ni har sett den förut i ett tidigare inlägg, när den var mörk. Så vill ni se hur den såg utan innan går det bra att titta in i etiketten "Sovrum"

Nu har den fått frosting och sovrummet känns mycket ljusare och luftigare. Bänkskivan var rejält förstörd och var tvungen att slipas ner flera milimeter för att få bort gamla fuktskador som annars skulle förstört färgen. Mycket jobb, men i efterhand så väl värt besväret...



För lagom stämning i sovrummet har jag hängt in en liten strumpa över sängen, en tunn granriskrans och massor av ljus. Sovrummet ska inte kännas allt för pyntat... där ska det vara rofyllt och lugnt.



I köket doftar det av granris och julkryddor... eftersom jag inte har tid att fylla skåpen med hembakat tar jag till små knep för att förhöja doften och stämningen.
Buntar med kanelstänger inslaget i gammalt tidningspapper är dekorativt... och droppar man på lite eterisk kanelolja sprider de en underbar doft i hela rummet.

Strutar av gammalt gulnat tidningspapper hänger i en girlang i fönstret... fyllda med strimlor av apelsinskal som fått torka på plats. För att göra doften mer intensiv och hållbar droppar jag bara på apelsinolja. Eteriska oljor kan man köpa både i hälsokostbutiker och på nätet. De äkta och lite dyrare oljorna är det bästa... de syntetiska ska man helst undvika. Etersika oljor påverkar också våra sinnen... Citrus är upppiggande!







Tiden går fort nu... Lucia redan i helgen. Det är märkligt det där med julen... först väntar man och längtar och tycker aldrig att den kommer. Sen plötsligt när almanackan visar 1 december, då försvinner tiden fullständigt! Förvirrad står man då där med klapprande hjärta och undrar hur sjutton det ska gå med allt som ska hinnas med... vart tog all tid man tyckte att man hade vägen!!??

Så nu kära vänner ska jag brådska vidare med julbestyren... Lova att stressa lagom nu allesammans och ta många glögg pauser mellan klappinslagning, julkorts skrivande och pepparkasbak. Julen ska ju vara fridfull, inte lidelsefull! Det försöker jag påminna mig själv om varje dag...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails