2009-12-29

Struktur...




När julen passerat och nya året gör sig redo för att inta vår jord... då drabbas jag av städmani av allvarlig sort. Julens alla underbara ting har då gått mig över huvudet och jag bara måste tömma både huvud och hem på alla små prylar! Total utrensning av pynt... inte bara julens vackra ting utan allt smått. Då vill jag få in luft... Balkongdörren står då på vid gavel och släpper in den frostiga vinterluften, borden, skänkarna och skåpen rensas från saker och står där tomma med fria ytor. Tingelitangel åker ner i förrådet och det blir näst intill tomt!

Det är som att huvudet mitt bara gapar efter ordning, rymd och struktur!

Idag är det en sån dag... jag röjer så det dammar här hemma. I köket ligger det nu högvis med smått som ska ner i förrådet en tid för skön vinterdvala. Efter hand tas ju allting upp igen, för hur mycket jag än önskar så är jag inte särskilt strukturerad... lite yr i mössan, det är jag alltid. Men jag får för mig att rensar jag hemma... då rensar jag även knoppen min!

Något som dock får stanna... det är mina älskade böcker, album, gamla dokument, brev och vackra handgjorda papper. De samlas en snygg högar och får så ligga för en tid. Sen när februari ljuset tittar fram då åker våren in... våryrseln drabbar både kropp och knopp och hemmet blir en vårig salig röra.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails