2010-02-21

Frukost... med vit keramik...

Söndagarna hemma hos oss är heliga... då tillbringar vi hela dagen tillsammans och bara myser. Lördagar brukar gå åt till aktiviteter och jobb... men söndagar då tar vi ledigt från allt. Vi börjar dagen med riktig lång och mumsig frukost... massvis med gott så som nybakat bröd från bageriet, gottigt pålägg, ägg med kaviar, färskpressad juice... passionsfrukt eller grape... yoghurt med valnötter och honung.. latte... För det mesta kör vi riktigt nyttigt grovt osötat bröd, men ibland kör vi precis tvärt om!

En annan söndagstradition vi har är att göra pannkakor till eftermiddagen... och inte vilka pannkakor som helst utan supernyttiga bananpannkakor gjorda helt på grovt mjöl istället för vetemjöl och mosad banan som smaksättning. Till det serverar vi fruktsallad med massvis av rostad kokos... och som pricken över i:et toppar vi med "jordgubbsfluff" gjort av jordgubbar och turkisk yoghurt. Receptet ska ni få någon dag, med lite bilder därtill... det är ljuvligt gott.. med gott samvete!

Jag fick ju en så underbar gåva av min goda vän som jag visade i förra inlägget... med i paketet låg också porslinsbrädan som ni ser längst ned bland bilderna. Älskar den... tänk va, vad jag har dreglat och suktat efter en sån... vill samla som så många andra, men jag har inte lyckats att hitta någon... det finns ju knappt inga loppisar här och de butiker jag har besökt har inte heller haft någon inne. Så som en skänk från ovan damp den in och landade i mitt kök! Tack älskade vännen, jag blev så himla paff! Den tillsammans med min älskade vita keramik gör frukoststunden till något alldeles extra...

I köksskåpet som jag så morskt öppnat för er idag går färgerna i vårgrönt och cremé, det passar så fint med mitt vaniljgula retrokök. Diskmaskin har vi ingen som ni ser... här diskar vi alltid för hand... vi har med andra ord ett riktigt gammaldags kök - inga nymodigheter här inte! :)










LinkWithin

Related Posts with Thumbnails