söndag 25 juli 2010

Äntligen Regn!

Igår hände det plötsligt... himlen öppnade sig och ner föll regnet. Vi dansade regndansen och firade med kakbak och mys med tända ljus! Tänk att man kan glädjas så åt en regnig Lördag!

Har legat på sängen och lyssnat på smattret hela natten lång.... nu börjar det sakterligen spricka upp igen och vi är på väg ut på söndags shopping. Doften av sommarregn är oslagbar! Man blir salig...






För dig som är som jag... som sällan bakar och därför upptäcker alla gamla "kändisar" först nu! Vi bakade dessa för första gången förra sommaren och de har nu blivit familjens kakfavorit!

Delikata Hallon/Blåbärs grottor

Klassiskt recept på en populär småkaka. Smakar bäst när den bakas med smör!

Ingredienser
250 g smör
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver (för kokning)
1,5 tsk bakpulver

Gör så här:

1. Rör smör och socker poröst
2. Blanda sedan vetemjöl med marsanpulver och bakpulver.
3. Rör ihop de torra ingredienserna med smör/sockerblandningen
4. Rulla ut till två längder och dela varje längd i 20 bitar.
5. Forma bollar och lägg i pappersformar. Gör en stor fördjupning i varje kaka och fyll den med en klick hallonsylt eller blåbärssylt... Vi föredrar blåbärssylt!
6. Grädda i ca 15 minuter i 175 grader.

10 kommentarer:

Kom Achterom sa...

Beautiful photo's
oooh Yammie the are zo tasty!!
I wish you a verry nice sunday
Yolanda

Lisas torp sa...

Ja, vilket härligt regn! Jag njuter i fulla drag efter alla veckors torka och hetta!
Här har säkert kommit över 30 mm sen igår! Åh, så skönt det är!
TACK för fina receptet! Det låter ju jättesmarrigt!
Kram
LIsa

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej Jenny,
kul att du är tillbaka i blogg-världen! Alltid lika inspirerande att läsa dina inlägg. Men jag är värmeälskare så jag håller tummarna för att solen och värmen snart är åter.

Kram Monica

Vita verandan sa...

Idag har det hällt ner regn, varit en innedag för oss i dag. Mysigt, men det får inte bli för långrandigt.
Härliga bilder.
Kram Anna

Emelie sa...

Låter så undebart när du beskriver kakbaket! Hade gänra suttit med vid bordet och smaskat dessa godingar till doften av nybakade småkakor...Härligt!

kram kram Emelie

Ainosofia sa...

Hej Jenny :)

Hej, min kompis blogg:)

Trevligt när du skriver din blogg, igen.
Som jag har sagt din blogg är mycket viktigt för mig och jag älskar dig
interiör.

Underbara nyheter från uthyrning i min blogg ... nice <3

Jag önskar er sol och regn, lämpligt båda:)

Ystäväsi Ainosofia

Magnolia sa...

Får man kommma på en fika? ;)

irene sa...

Vilken underbar blogg du har ! Vilka bilder!!! Den vill jag gärna följa!
Har "blogg semester", men er bara ute å tittar lite! Glad för att jg hittade dej!

Irene

fröken knopp sa...

Låter som en underbar dag!! Jag jobbade hela regndagen men jag nästan hoppas på ännu en för bak o mys..:)

Varma Kramar Elin

Landlige Hjem sa...

Hej, vilken vackra bilder och din blogg är jättevacker! Javist är det härligt med litet regn, bara det inte regnar i flera dagar hi hi:)
Jag lade till mig hos dig, för hit vill jag tillbaka .)
Önskar en mysig dag!
Kram Anki

Related Posts with Thumbnails