2010-07-01

Italien...

Vilken resa!

På svindlande höjder på smala slingrande bergsvägar, längs branta stup som störtar ned i havet har vi åkt... mil efter mil längs Italiens soliga kust. Känslorna har stormat denna resa... höjderna tog andan ur mig fullständigt. Har kastades jag mellan glädje och panik... helt klart är det den mest spännande resa jag upplevt någonsin, den slår till och med Afrikas ljungel... hahaha... trodde inte att vi skulle komma hem levande men si det gjorde vi!

Man ska inte underskatta Italienarnas mod i trafiken, de kör och jag förstår fortfarande inte hur de gör för att hålla bilen på vägen i den farten i kurvorna... eller hur de klarar sig levande när de får möte då ingen av parterna saktar in det minsta!!!! Det måste vara ett privilegium att bli gammal i södra Italien helt klart.

Jag är fortfarande helt utmattad så det blir mest bilder idag och inte så mycket pladder... känner dock att jag snart är igång igen med lite pyssel och ståhej, jag har hittat inspirationen och nu spritter det av fixar lust i hela mig... måste bara sova i några dagar först...

Resan var underbar och så här såg resvägen ut denna gång... Danmark, Tyskland över Alperna där vi stannade ett par dagar i Füssen där vi besökte slottet och antik marknad, sen genom Österrike vidare till Italien... norra delen först men det regnade så vi for istället ner till södra Italien och stannade där en vecka... åkte längs hela Amalfikusten och besökte alla små byar, skulle tagit oss ner mot Cecilien men trafiken var en allt för stor utmaning med barn i bilen och bebis i magen... for därför vidare tillbaka upp till Florens och stannade där i några dagar för lite mer civiliserat statsliv efter ihärdigt badande och solande, sen for vi vidare över Italienska Alperna, Franska Alperna med nästa mål Chamonix och Mont Blanc som är familjens favoritplats på jorden, sen mot Schweiz, sen hem igen...

Någonstans längs en slingrig bergsväg en bit utanför Sorrento hängde dessa charmiga två på en grind. De fick följa med mig hem på bild, önskar så att den turkosa var min!



Ruffa fasader i gamla bergstaden Ravello, en bit från Amalfi...



Hus på hus på hus... här byggs det på både höjden och tvärsen och bredden... att de kommer fram och förbi är ett under.... det är superbrant!



Enorma rosor överallt, kusten blommar i regnbågens alla färger i Juni....



Dramatiska solnedgångar över Sorrentos kust...


Ett upplyst Amalfi som ljuder av ljuv musik och folkfest över det lugna sommarvattnet...




Soldränkta terrasser med vidsträckt utsikt över kustremsan. Inbäddade i färgkaskader av prunkande Pelargonier... i saltstänket från havet, satt vi och njöt vår frukost...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails