måndag 4 oktober 2010

Smulpaj med sirapspäron och kolagrädde...

I går kavlade Linnea och jag upp skjortärmarna och satte igång med riktigt höstigt köks stök. Vi skrubbade med såpa och rensade skåp... tvättade allt linne och strök med lavendeldoftande vatten. Det blev en riktig oktober fest med skurhink och trasa och skummande såpa vatten över hela oss...

Efter denna bragd bakade vi en ljuvligt god paj och söndagsfikade till magarna stod i sju hörn på oss alla!

Receptet har ni nedan... kan ärligt säga att det är den godaste smulpaj jag ätit i hela mitt liv!






INGREDIENSER FYLLNING
3 burkar päronhalvor i sockerlag
0,5 dl ljus sirap
2 tsk kardemumma
2 tsk ingefära
2 tsk kanel

INGREDIENSER SMULDEG
4 dl vetemjöl
2 msk socker
200 gram smör

TOPPING
Lättvispad grädde
Kola sås, jag väljer Ohoj

Sätt ugnen på 225 grader

Låt päronen rinna av en stund innan du skivar dem.
Skiva päronhalvorna och lägg i en ugnsfast pajform, ca 25-30 cm i diameter. Strö över kardemumma, ingefära och kanel och ringla sen över sirap över alla päronbitar. Mängden sirap och kryddor kan du öka eller minska efter tycke och smak.

Nyp ihop rumsvarmt smör, vetemjöl och socker till en smulig deg och fördela jämnt över päronen.

Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 25-30 min.

Vispa grädde lagom fluffig, den ska vara lättvispad utan att rinna... ringla många cirklar Ohoj kolasås över grädden och rör sen försiktigt med en sked. Kolasåsen ska inte blandas ut helt utan den ska bara marmorera grädden.

Servera pajen ljummen och klicka en stor klick kolagrädde över...

Barnen och de extra gottesugna önskar självklart några extra ringlor kolasås över!

13 kommentarer:

Emelie sa...

Mums detta bara måste jag prova!

Ha det gott!
kram kram
Emelie

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad ni har fixat och grejat.Bara så härligt när det är klart.1000 tack snälla u för receptet alltid koj testa nya.Önskar dej en skön kväll Kram Rita ♥

Sussi sa...

Oj oj oj.....det vattnas i munnen...vilka bilder! Måste provas!

Härligt med en riktig höststädning...finns inget bättre än när man städat klart och det luktar såpa i rummen...

Kram
Sussi

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad det låter härligt med riktig höststädning, jag känner såpadoften blandad med lavendeldoft ända hit.

Haklapp behöver jag när jag läser receptet på päronpajen. Mums! Vi gillar paj i vår familj så den här ska vi prova.

Ha en bra dag!
Kram,
Regina

Mes rêves blancs sa...

Älskar smulpajer sâ den här ska jag definitivt prova. Underbara bilder dessutom =)

Kram,
Malin

Loppisliv sa...

Jag tror dig!! Detta låter himmelskt gott, har skrivit av receptet nu och ska testa till helgen!! Tack för att du delar med dig. Ha det gott. Kram Paula

Jema♥Rose sa...

GRATTIS på namnsdagen Jenny!!!

KRAM, Jenny

: )

☼Carolina Artesanías☼ sa...

Hi
Great!!
very nice
hugs fron Chile
c@

Anonym sa...

Receptet låter jättesmarrigt, måste bara prova!!!

Tycker du har ett så underbart vackert hem! Du bevisar verkligen att det går att förvandla en vanlig hyresrätt till ett underbart vackert hem!

De vackra tallrikarna som syntes på ditt bord i förra inlägget - kommer de från IKEA? Hur är kvalitén? Repas de lätt?

Varma hälsningar från Evelina

Johanna sa...

Det ser underbart ut! :)

Nordingården sa...

Ahhhhh hur gott lät inte detta, det godaste jag någonsin sett, och läst, och vilka underbara bilder!!!! Mari.

akissfromthepast sa...

Delicious looking desserd :) i like your blog! :)

Tracie~MyPetiteMaison sa...

I will have to try, sounds delicious. Thank you for the recipe!

Related Posts with Thumbnails