lördagen den 6:e november 2010

Himmelskt god morotskaka, till alla helgons helg...

Denna ljusets helg ägnar jag mina nära och kära som till himmelriket farit. Med tiden har sorgen flytt och Alla Helgons Helg får mig istället att le åt alla lyckliga minnen som består oss som är kvar här på jorden... Ikväll tänder vi ljus och tankarna får vara hos de älskade som inte längre finns ibland oss.

Jag har bakat en himmelskt god kaka till "Alla Helgon fika" nu i eftermiddag. Medan den svalnar ska jag ut i solen ett par timmar, innan mörkret faller, och suga in varje stråle i hjärtat!

Här kommer receptet på "världens godaste morotskaka", enligt Leila Lindholms "a piece of cake"



Morotskaka
3 eko ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Topping:
60 gr mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gram Philadelphia

Sätt ugnen på 150 gr.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten.
Tillsätt olja och rivna morötter.

Hälls smet i smord och bröad form, 24 cm. Grädda i ugn ca 55 minuter.

(Jag har gräddat min kaka i nedre delen av ugnen i 50 min och sen flyttat upp den och gräddat ytterligare 15 min. Alltså sammanlagt ca 65 min i min gamla hederliga Electrolux. Då har min kaka fortfarande varit något kladdig längst in i mitten och blivit tok saftig!)

Låt kakan svalna.

Vispa alla ingredienser till toppingen till en kräm. Bred över kakan och ställ i kylen i någon timme innan servering så att toppingen bli fast. Gudagott säger jag bara!





Jag fick en fråga om det vita porslinet för någon vecka sen av en rar läsare... Du har helt rätt, det är tallrikar från Ikeas fina serie ARV som jag serverar mina middagar på här hemma. Kanon fin servis, helt ok kvalitet och toppen pris! Fungerar till allt, både vardag och fest... Jag har normal storlek på mina tallrikar men till jul ska jag köpa de riktigt stora tallrikarna. Det blir perfekt till julbordets alla små rätter!

7 kommentarer:

Loella sa...

Mmm...Leilas morotskaka är riktig mumma! Hoppas den smakar bra efter promenaden :)

Känner som du, allhelgona har ju en tendend från förr att vara en riktig "Döden döden" dag så som Astrid Lindgren sa.....tänker också med värme på de mina istället....:)

Kram till dig från Loella

Ainosofia sa...

<3

Maleviks Rosenträdgård sa...

GOD Å VACKER ser den ut å vara :)
Håkan

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket läckert recept! Detta ska jag spara, har inte boken men har letat efter recept på morotskaka. Vackra bilder!

Ha en fin början på veckan!
Kram,
Regina

Anna-P sa...

Ja den såg verkligen god ut. Jag älskar dina foton, så skira och fina.

Anna-P sa...

Ja den såg verkligen god ut. Jag älskar dina foton, så skira och fina.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Mmm så gott! Men det finns väl inget kvar nu kan jag tro?
Kram
Marie

Related Posts with Thumbnails