2010-11-03

Att glädjas över det lilla...

Vissa saker har verkligen kommit för att stanna i mitt hem... vintagestilen har fångat hjärtat mitt totalt, och ensam om det är jag ju inte, ni alla goa vänner är ju som mig, nästan allihop!

Dock märker jag trenden att förändring ständigt pågår hos andra, och därför kan jag ibland känna mig lite mossig som alltid har det likadant. Hos mig möbleras det nästan aldrig om, för det finns liksom bara ett sätt som funkar i dessa små rum... grejer byts inte ofta ut och möblerna brukas tills de rasar. Vi lever långt från lyx och flärd, och för allt nytt vi handlar hem och unnar oss själva får vi också kämpa hårt... så när jag får hem något som jag tycker är vackert håller jag det kärt länge länge!

Jag trivs för det mesta bra med det jag har, tacksam för att jag har möjligheten att pyssla och fixa till det utan stora slantar. Gläder mig mycket över det lilla... att få lov att stoppa in någon ny kudde då och då i soffhörnan, byta ut någon blomma i fönstret, lägga dit något vackert på skänken, få städryck och rensa rent och ta bort något mellan varven... en vacker pläd och en gammal ask kan vara saker goda nog för att förgylla en hel höst!

Tillagt den 5 nov... funderat lite till och måste få ur mig några flera långrandiga rader ur tankeförrådet.

I ärlighetens namn... visst längtar jag bort ibland... längtar till större, längtar till landet, glasverandor, knarrande trägolv, vackra stora rum i fil och ett stort lantkök med skafferi... önskar mig vackra lyxiga grejer, drömmer om dyra soffor, Howard fåtöljer, exklusiva franska gamla möbler, dyra antika textilier på hög i skåpen och badkar på tassar. Drömmer om en lyxig kvinnlig garderob... om att kunna handla kläder efter smak och inte plånbok. Önskar jag kunde frossa i allt vi ser i inredningsmagasin, annonser och tidningar.

Kan ibland längta starkt till allt detta jag inte kan få... ibland så pass att det känns jobbigt. Men efter några dagars suckande slår mig ändå alltid tanken att jag har det så underbart bra ändå, trots bristen på lyx, trots avsaknaden av hus och en stor flärdfull garderob fylld med dyra vackra ting.
Kan då skämmas över mig själv och att jag drabbas av denna "vill ha stress" som så många med mig också lider av då och då... den där strävan efter ouppnåelig lycka och bekräftelse på att man duger och är bra och tillräckligt framgångsrik och duktig.

Nej, hur tankarna än far ibland försöker jag hålla mig till faktum att lyckan omger mig var dag och finns i det lilla, i känslan hemmet faktiskt ger mig trots Ikea soffa och simpel hyreslägenhet- standard. Att jag faktiskt tycker att det är vackert även om det inte är stort och glamoröst. Lycka är ett hem att trivas i, en lycklig familj, kärlek, vänner och att ha tillgång till ett stort förråd med fantasi och kreativa tankar och pyssliga händer.

I mina svaga stunder när den där mossiga känslan kommer över mig och jag inte känner att det jag har är gott nog tänker jag på detta... lycka är inte pengar, det är förmågan att kunna känna den även då sparbössan ekar tom!

Tusen tack för underbara hälsningar, blir så glad för att ni står ut med alla mina tankar när de slår till!











Den underbara Vintage Quilten är till salu i butiken... den är så ljuvlig! lånade den några timmar då jag fotograferade den, där fick den hänga en lång stund och förgylla tillvaron. Nu väntar den på att få förgylla tillvaron i någon annans hem!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails