2011-02-27

Bevingad kruka... och rådfrågning!

Vackra vingar av keramik på mossbädd i kruka... När solen lyser med sin frånvaro får man ta till fantasin för att göra tillvaron lite ljusare. Lite pynt och en vacker växt kan kanske muntra upp... Vingarna är tillverkade av Lena Irhman med ljuvliga butiken Lustfyllt, som just nu kämpar hårt för sin verksamhet i Munkaskog. Mer info om detta kan du läsa på hennes blogg- lustfylltkeramik.blogspot.com. Brukar ha dessa rara vingar frame vid jul, men tycker de är för vackra för att bara använda då så nu fick de pryda planteringen i stora keramikkrukan från Olsson & Jensen.

Helgen har varit lugn här... ingenting har hänt på inredningsfronten mer än lite nödvändig städning.
När man bara är hemma hamnar inredningen verkligen i fokus... är sååååå sugen på förnyelse! Kan få spader på allt ibland! Mest av allt får jag nog spader över att bo 4 personer på 70 kvm. Det är "gå in och backa ut" som gäller här nuförtiden... det är grejer överallt och hur jag än organiserar så får vi inte plats, livet är helt enkelt oenkelt!

Vill måla och tapetsera... den fd vita färgen på väggarna är grå och tassig. Jag vill bygga in en diskmaskin... att diska är numer heltidsarbete här och berget tar aldrig slut. Vill införskaffa en fläktkåpa till köket så man slipper skrubba alla prylar två gånger i veckan pga av matos. Jag vill få plats med en tvättmaskin... söndagar nere i tvättstugan börjar kännas tunga med bebis på armen. Vill lägga nytt golv i hallen, plastmatta ala fuskträ faller mig inte i smaken. Vill handla nya kuddar och nya innerkuddar för dunet är på väg ut i de jag har... morrr. Vill ha nya sängkläder, fina barngrejer, nytt köksbord och stolar och sånt mysigt som kostar både skjortan och byxorna ni vet... och jag önskar mig en ny soffa!

Vår gamla IKEA soffa har gjort sitt och ser mest ut som en slapp hösäck nu för tiden. Att ständigt puffa kuddar och dra överdraget rätt så fort man suttit ner i fem minuter börjar bli irriterande. IKEA i all ära men nu har jag tröttnat på kompromissen mellan billigt- & halvbra och dyrt- & gedigen kvalitet. Den håller inte formen... håller på att rasa samman! Överdraget hänger alltid på trekvarten och kuddarna är så nedsuttna. Vill ha en stilig Howard grupp, men si det vill inte gubben min. Han vill ha en STOOOOOR modern hörnsoffa med extra schäslong, som man kan ligga och jäsa i förjämnan... som hela familjen får plats i med utsträckta ben... helst med breda armstöd och inbyggt bord på sidan för hans laptop och och andra prylar så han slipper flytta sig en millimeter... Hohoho, tycker det osar soffpotatis jag!

Hujeda mig, den pjäsen lär ta upp hela vardagsrummet... och jag lär vara i behov av skygglappar för att stå ut... men kanske har han rätt, praktiskt kanske är viktigare en snyggt!!?? Ja vi får väl se vart det slutar och om vi bor kvar när det är dags...

Det lär ta ett tag att spara ihop till något nytt så vi har ju gott om tid på oss att diskutera vilken modell det ska bli och vilket rum den nya tids nog kommer hamna i. Vad skulle ni satsa på, modern rak form, yber- bekväm och PRAKTISKT eller gammaldags VACKERT, mindre praktiskt och bara GANSKA bekvämt!!?? :) Vad tycker era gubbar om!!??

Är nog inte på världens bästa humör idag, gråvädret färgar sinnet... trist, trist och grått... Men nu gott folk har jag beklagat mig färdigt. Nästa gång ska jag vara mer positiv det lovar jag! Man ska vara tacksam för det man har och det är jag för det mesta som tur är, bara ibland som girigheten tar över... usch... syndigt! ;)

Nu ska jag ut och nätshoppa - ja jag erkänner att jag är svag för shopping när tillvaron känns trist, men det är rätt sällan som tur är... behöver två höga ljusstakar ca 50 cm höga till fönstret som ni ser på bilden... Tips mottages med tacksamhet!




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails