2011-02-24

Morgon mys... och allvarsamheter...

God morgon kära bloggvänner!

Idag bjuder jag på "morgon mys bilder" med lill skruttet Noah... 3 månader fyllde han igår... tiden rusar verkligen! Önskar man kunde stanna klockan för en stund, hinner inte med i hans takt! :)

Idag ska jag vara högst allvarsam så den som inte känner för det kan hoppa över nedanstående....

Jag fick en funderare häromdagen när jag upptäckte en kommentar om fotot och mitt inlägg på alla hjärtans dag om Linnea. Vill gärna ta upp detta med er då jag ogillar läget och faktiskt inte kunde sova på en hel natt på grund av detta, visst jag är en känslig person men detta grämer mig mer än vanlig kritik. Vet inte men kanske håller ni med "anonym" om att jag var taskig som visade bilden och beskrev en del av min dotters problem? Hur som helst som vill jag förklara mig.... Tycker det är viktigt då det faktiskt handlar om en människa här och INTE inredning.

Länk till detta inlägg har ni här: My Valentine's

Linnea har som jag skrev i detta "laddade inlägg" haft det jobbigt med hälsan sen hon var ett litet skrutt och det har påverkat hela familjen givetvis. Nu har vi kommit en bit på vägen och vi har äntligen fått bra kontakter i sjukvården som hjälper oss.

Linnea har kämpat med övervikt sen 5 års ålder på grund av något i kroppen som inte står rätt till... detta har medfört mobbning i skolan och förtryck från både barn och vuxna som kallat henne fula ord, fryst ut henne och ifrågasatt om hon inte är lite för "glad i mat" osv... Detta har sårat både henne och mig och övriga familjen djupt och medfört allvarliga konsekvenser! I många år har vi hyschat, hållt saker hemliga för klasskompisar och undvikit att prata om det med andra som inte tillhör våra närmaste. Dock nu senare, med facit i hand, så har vi nu upptäckt att det var HELT FEL taktik... Linnea behöver stöd från omgivningen och enda sättet till förståelse och acceptans är att förklara vad som är fel! När vi började göra det har omgivningens dömande öga sakta men säkert vikt undan.

Man måste inte ha matproblem för att gå upp i vikt... man kan också ha fel på ämnesomsättningen och hormonbalansen och då är det omöjligt att hålla sig smal. Jag är utbildat dietist och familjen har ätit nyttigt i hela Linneas liv men det har liksom inte spelat någon roll, så en gång för alla vill jag faktiskt slå bakut och ryta i lite grann.... fasen gott folk där ute som har negativa åsikter om sånt ni inte vet något om, döm inte! Att prata om problem och beskriva dom hjälper bra mycket mer än att hålla sig hemlig inför andra. Tror inte det skadar med lite information om detta i samhället... alla är inte stöpta i samma form. Tror tvärtom att många inte har en aning om att övervikt kan ha andra bakomliggande orsaker än matmissbruk. Det är den attityden jag och Linnea möter varje dag!

Hade du "anonym" dömt mig på samma sätt om mitt barn varit hjärnskadat eller haft svår cancer eller någon annan allvarlig sjukdom och jag skrivit om detta och visat en fin bild!?

Tycker att min dotter är vacker och så stark... hon förtjänar en vacker bild och några stöttande ord. Det är inte taskigt, det är stärkande... att inte vara som alla andra ska inte innebära ett liv i mörker.

Som sagt jag vet inte vad ni tänker... jag hoppas att det bara är "anonym" som tycker jag var taskig. Jag vet bara att jag är en tiger mamma som försöker göra allt för att mina barn ska bli glada och starka individer med självkänsla god nog för att klara och uppskatta livet och vara lyckliga!

Öppenheten med detta har hjälpt oss så jag hoppas att ni tillåter mig visa fler bilder på barnen och låter mig skriva om jag har något jag vill berätta, utan att döma mig!

Min VÄDJAN till den som känner ett starkt behov av att framföra något negativt är att maila mig istället, för Linnea är stor nog att läsa själv... Jag tar gärna emot åsikter men snälla snälla om det rör en människa så lägg inte in det bland kommentarerna. Önskar verkligen en blogg fri från skit och negativiteter för jag anser själv att jag är så långt från provocerande man bara kan bli.

Förlåt kära vänner för detta, men jag var tvungen att få förklara mig... det är så viktigt att få vara lycklig, förstådd och bekräftad! Min lilla tös behöver stöd...





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails