2011-03-10

Linne...

Bland det vackraste jag vet är antikt linne... har nämnt det för er så många gånger men måste få uttrycka min kärlek för dessa underbara gamla textilier igen!

Det finns inget annat i inredningsväg som får mitt hjärta att slå så fort som just gammalt härligt linne... doften, känslan, strukturen... och inte minst historian bakom. I varje textil finns en historia invävd, minnen ur någon annan människas liv.

Så därför är det med andakt jag drar ett sammetsmjukt linnetäcke över mig när jag fryser... med vetskapen om att det värmt någon annan frusen själ långt före mig. Det är med stolthet jag dukar med mina antika franska linneservetter... använda vid många långa middagar för över hundra år sen... det är med kärlek jag stryker mina broderade gamla handdukar som triumferat i någon annan människas linneskåp långt innan jag ens fanns till. Gamla ting är så spännande...

Ett lavendeldoftande välfyllt linneskåp är sann glädje för mig... så när vi bor större ska jag ropa hem ett på auktion och samla gammalt vackert linne tills skåpet är till bredden fyllt. Självklart ska det användas också... det är alldeles för fint för att bara spara på...





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails