tisdag 22 mars 2011

Linnegardiner...

Två inlägg på en dag, det må jag säga hör inte till vanligheten!

 En fråga som ofta dyker upp i min mailbox och här bland kommentarerna tänkte jag besvara idag...

- VART KOMMER LINNEGARDINERA FRÅN?

Gardinerna är från IKEA och jag har dom i alla fönster genomgående i hela lägenheten, färgen är ”oblekt linne” och de heter AINA. IKEA har haft dessa linnegardiner i sortimentet hur länge som helst så det har aldrig varit några problem att köpa till fler om man behöver… Dessa kvalitetsgardiner som de faktiskt är är nog de billigaste och mest prisvärda linnegardiner man kan hitta. Det är till och med billigare att köpa färdiga IKEAgardiner än att sy själv av metervara.

De är lagom tyngd i linet, inte sildukstunna och inte för tjocka utan helt enkelt perfekta! De säljs ofållade för att man ska kunna lägga upp till önskad längd.

MITT BÄSTA GARDIN TIPS! Jag tvättar mina gardiner i 60⁰C och hänger upp på stången i halv fuktigt tillstånd… då blir de så där härligt satta och skrynkliga. Vill man ha en sladdrigare mjukare gardin kan man torktumla den. Linne mår bra av torktumling och blir mjukt och smidigt av det. Gillar när linnet har lite struktur… känns mer lantligt! De krymper då även en bit på längden och jag slipper lägga upp... gillar när gardinen släpar i golvet en bit. Tycker du att gardinen krympt för mycket går det utmärkt att spraya den med vatten och dra lite i den för att få ut längden igen.

Har gardinen ränder efter torklinan eller om den blivit för skrynklig i torktumlaren sprayar jag gardinen med vatten och sträcker ut den... vill man göra rynkor knycklar man bara det fuktiga tyget lite...

Ni hittar dom HÄR...

Mina ljuvliga rosor hänger nu på tork efter att tjänstgjort en lång tid på vårt köksbord... härligt att kunna njuta av dem ett tag till!




Related Posts with Thumbnails