2011-03-14

Whipped Cream...

Vita stora rosor i min handdrejade keramikkanna förgyller matplatsen idag... formen för tankarna till vispad spritsad grädde... och de är lika förförande goda att se på som en fluffig gräddbakelse! Inköpta på Tempo för 59 kr, ligger i 10 pack och har stått i flera dagar utan att nicka det minsta... lycklig för det är jag!!!

Brukar kunna ha otur med rosor annars, de nickar nästan alltid och hinner inte slå ut innan de kroknar... brukar bli bruna inuti och tappa bladen. Brukar inte dröja mer en ett par dagar så har de vissnat. Har testat allt... snittar alltid nya snitt på stjälken med vass kniv, använder ren vas, rent varmt vatten...

Har provat med medföljande blomsternäring, har även testat att kokat stjälkarna efter att läst om det på nätet... men det var rena avrättningen för mina stackars blommor, de dog på momangen! Har också testat att vira dem i tidningspapper och låtit stå med fötterna i varmt vatten och huvudet kallt, testat sockerlösning... ja och en triljard olika grejer till som jag läst om, men ingenting har fungerat.

Detta har hänt både billiga och dyra rosor jag köpt... det är som att spela på lotto! Samma sak med krukrosor... mina blir i nio fall av tio sjuka med mjöldagg! Lika irriterande varenda gång faktiskt då jag verkligen sköter dem som man ska också, låter dom inte torka och inte stå blött. Tycker jag är så noga men ändå vill de inte...

Hur lyckas ni med snittrosor och krukrosor? Tips någon??!!





Planerar lite inför lillemans dop... och har just klistrat det sista frimärket på inbjudningskorten. I maj blir det, då våren hittat fram på riktigt... ska bli super mysigt. Letar efter något att klä honom i dagen till ära... vill inte ha dop- klänning på honom då han kommer att vara hela 6 månader på dopdagen. Tänker mig snarare några fina linnebyxor och linneskjorta istället för klänning, så där gammaldags "grabbigt" ni vet... någon som har tips om vart man kan hitta det?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails