2011-08-13

Idag gick startskottet!

Nu är vi HUS ägare!!! Idag fick vi nycklarna och projekt "evighets renovering" invigdes morse med slägga och såg! Gubben min, stackars kraken.. ligger just i stundens skrivande och sover med varm handduk och tigerbalsam över nacken... det tog hårt denna första dag i nya huset!

Flyttar det gör vi först på Lördag... om en vecka! Själv fick jag mig bara en blixt visit i huset i morse innan det bar av hemåt igen för att fortsätta packningen. Nu mitt i natten i fullmånens ljus sitter jag mångalen och sliter mitt hår och klurar på hur allt ska bli... tankarna far... letar bilder och inspiration i både tidningar, böcker och på nätet. Här är ett litet urval av allt jag suktar efter... 

Kort förklarat (korta förklaringar existerar inte i min värld, men man kan ju alltid göra ett försök till förbättring) så är stilen vi vill åt mjuk som jag skrev i tidigare inlägg... den vita tiden är förbi för mig, industri är inte heller rätt i detta hus... inte heller allt för strikt och pompöst. Huset behöver muntras upp... väckas till liv, lite som en sovande törnrosa. Detta hus skulle må så bra av lite rosor, pudriga kulörer och vackra sniderier.  Det finns en bra grund under plastmattor och slarv, men den måste letas fram... sen måste det till lite extra för att rätt känsla ska infinna sig. Jag söker efter något som känns romantiskt men samtidigt rustikt... jag går gärna på den gustavianska linjen... och jag tänker fullkomligt frossa i vackra textiler! Jag längtar så efter mer färg, rosor och antika broderier. Linnekuddar med text är vackert det med men jag har tröttnat på mina... trött är jag också på allt vitt och brunt. Nu vill jag ha duvblått, persika och aprikos, smutsrosa, sotiga turkosa toner, mörkare petrol, puder... dämpade lavendel färger... mmmm... blir salig bara av att skriva orden!

Fifi O'Neil och Lyn Garderner är två damer som förespråkar stilen jag är sugen på nu... då förstår ni vad jag fiskar efter här. Stilen kommer alltså bli den, fast något mer nedtonad och förenklad... hahaha... blir ni klokare nu? Ja vet, jag är så snurrig... helt yr och månen gör det inte ett dugg bättre!

Det jag vet bestämt är att husets alla trägolv blir grå vaxade, arbetet påbörjades redan idag och kommer att vara klart om en vecka. Vi kommer att leka mycket med paneler och spont på väggarna.... Rosiga tapeter ska in  i ett par rum... funderar på resten. Det ska putsas här och var och sättas in gamla fönster för större ljusinsläpp mellan kök och vardagsrum... planlösningen byggs om och huset kommer att bli luftigare med sällskaps ytor på nedre plan och sovrum på övre. Nu är det blandat med sovrum och sällskapsrum på båda planen...

Lycklig är jag! Två Howard soffor i linne och två fåtöljer till det från Artwood kommer i nästa vecka, dessa ska trona i vårt framtida vardagsrum (som just nu bara är ett stort hål)... och två stora Oxford fåtöljer med fotpallar är beställda till övervåningens trapphall... i dessa ska jag njuta många timmar i vinter med varmt te och härliga böcker... längtar!



Bilderna är en salig kompott hämtad från nätet, bland annat från Fifi O'Neil och Lyn Garderner. Howard soffa från Artwood, Oxford fåtölj från PB Home, stolar och bord PB Home, tapeter Laura Ashley och Sanderson.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails