2011-12-28

Jul i Solliden stugan...

Åh vad jag har ont i hjärtat för att julhelgen är förbi för denna gång... jag älskar julen så innerligt mycket och denna gången hann jag liksom inte med att njuta i den bemärkelsen jag brukar... och inte heller pynta och baka... och göra allt det jag annars brukar göra i god tid innan julafton, så man hinner få in känslan i tid. Därför har jag bestämt mig för att fira jul i minst en vecka till! Julegröt till frukost och julmusik i högtalarna, tända ljus och lukta på granen och äta skinksmörgåsar med senap... jo visst, så får det bli!

Förra gången visade jag några glimtar från vårt "nästan" färdigrenoverade vardagsrum (lite el, blombrädor och smådetaljer som fattas)... jag fortsätter den följetongen fast med lite mer pynt denna gången. Ni ska givetvis få se helhetsbilder också framöver... när soffan som inte syns på bilden är fri från soffpotatisar. Idag ville dom inte vara med!

God fortsättning goa vänner och varmaste tack för alla fina hälsningar i förra inlägget, vilken glädje att ni tittar in fast ligger efter så mycket med bloggandet och vad gott att ni också gillar tapeten!


Julens ljus ligger mig varmt om hjärtat, men det är inte bara till jul vi eldar stearin... vi förbrukar mängder med ljus året om! Smala höga julgransljus är favoriten... här i lilla klämman sitter Birgitta ljus från Liljeholmen.

Dagen innan julafton hann jag få till ett par hjärtan av cypress till vardagsrummets fönster, stora hjärtan... gillar att pynta med grönt och har det sedan kvar vintern ut...

I en av fåtöljerna ligger runda stora kudden med monogram från PB Home och silkesquilten från Olsson och Jensen... det är gott att kura in sig här med en tidning och latte i handen...

Skänken har blivit en riktigt glimmande juleskänk i år, här har de vackraste kulorna hamnat och ljusen brinner från morgon till kväll... Tove Adman barock stakar och lyktor från bla Olsson och Jensen.

Sofforna köpte vi vid inflytten i somras, men det är först nu vi kan njuta av dom... det blev två stora Howard soffor med två fåtöljer till... skönt att kunna sitta många utan att trängas! Soffor och fåtöljer kommer från Artwood och klädseln är av linne... stoppade med både skum och dun.

På det gamla skåpet samsas en samling fönster med betongljusstakar från Tove Adman, doftljus och lampa med stor sammetsskärm i rosa från Olsson och Jensen. Tapeten kommer från svenska Lim och Handtryck och namnet är Rosen... i färgen rödbrun.

Vill ha lampetter på väggarna men så länge sitter här en gammal rakspegel med liten silverljusstake och lyser... kanske får den stanna.

Pardörren mellan storhallen och varagsrummet sattes in under renoveringen, den inhandlades på Nacka Byggnadsvård i Järva. Mycket vacker pjäs med färgskrap från gamla tider kvar. Älskar den verkligen!

I granen hänger pynt från Anna Fleberg... kakform med pärlor... i år blev det en klassisk gran med röda kulor, maileg figurer och stora kulor i fattigmansguld. Ska börja samla på mer julgranspynt... det var skralt i lådan i år...

Vyn över sjön från vardagsrummets ena fönster morgonen innan julafton... sen kom stormen och inte en snöflinga stannade kvar!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails