2012-01-12

Creating a sence...

Tusen tack alla ni som skrev så fint om förra inlägget! Känns så roligt att kunna bidra med inspiration och tips om något som ligger mig så varmt om hjärtat...blir alldeles varm av lycka för all uppskattning! Har fått många mail också med alla möjliga frågor omkring detta... ska försöka sätta mig ner senare ikväll och svara... hoppas ni orkar hålla ut fram till dess, hinner jag inte ikväll blir det så snart jag får en stund över!

Idag går jag vidare in på ämnet förberedelser och redigering... hur samma bild kan bli så annorlunda en annan fast man plåtar samma motiv. Hur enkelt det egentligen är att skapa en känsla fast med rätt enkla medel... Fotona i detta inlägg har ni sett förut, ja inte riktigt samma men motivet är det samma... vårt vardagsrum från ungefär samma vinklar som jag visat tidigare. Skillnaden är lampan och ljusen, ja att de i detta fall är släckta och vips så blev bilden helt annorlunda.... för mig känns dessa bilder lugnare, men också lite dystrare... nästan lite spooky. Tycker om ljuset som strilar över möblerna... 

Se bilderna med tända ljus och lampor HÄR...

Redigeringen här är den samma som de bilder jag visade i förra inlägget... men visar steg för steg här:

Steg 1 - Jag har ökat kontasten, skärpan och dragit ner mättnaden, samt lagt på en mörkare vinjett...
Steg 2 - På de två bilderna på soffan och stolen har jag förstärkt ljusstrålarna över möblerna med en "Speglad Överstrålning"
Steg 3 - Jag har lagt på en "Action" i Photoshop som gör bilden vintage gul och lite dov...
Steg 4 - Jag har lagt på en "Texture" i form av ett gammalt papper som gör bilden strukturerad och dimmig
Steg 5 - Jag har lagt på "Brushes" i form av mitt namn
Steg 6 - Jag har minskat bilden till lagom bloggstorlek och lagt på en ram

Nu ska jag röja i köket och göra fint på hyllorna och rensa bort de sista julsakerna... längtar efter årets första tulpanbukett och tänkte nog se om jag hittar den idag när jag handlar. Man får muntra upp stämningen med vad man kan denna regndränkta vinter... tog en promenad i morse med lilleman och hade två sjöar i stövlarna när jag kom hem!








LinkWithin

Related Posts with Thumbnails