2012-01-10

Fotografering och redigering...

Många gånger dyker frågor om fotografering och redigering upp från er läsare bland kommentarerna och i mailboxen... idag tänkte jag försöka mig på att pränta ner lite tankar om det, min historia med kameran och hur jag går till väga när jag fotar. Jag är inget proffs för det första så detta är ingen fotoskola utan bara en vägledning för amatören... att månne inspireras av...

Jag inleder med lite historia... för den som orkar ta sig igenom! Ja detta är mitt längsta inlägg någonsin men så skriver jag också om det största intresset jag har... Konkreta tips och lite fakta jag känner till kommer längre ner sen under bilderna....

Min historia...
Jag började fota när jag var 14 år och på den tiden så fanns vare sig digitalkameror eller bloggar... Min första kamera var en analg gammal Canon systemkamera som jag fick i begagnat skick från min far på födelsedagen. Med den upptäckte jag en helt ny värld och jag var såld från första ögonblicket!

Gymnasietiden ägnade jag under jord i skolans mörkrum och labbade i stort sett all min lediga tid då jag hade tillgång till lokalen även efter skoltid. Jag läste fotokurser och förkovrade mig i allt läsbart som bara fanns att få tag i... kameran var min ständiga följeslagare och jag umgicks med den mer än någon annan och fotade dag som natt... engagerad till max och helt inställd på att bli fotograf fick jag sen jobb som fotoassistent åt en av mina fotolärare, som vid samma tillfälle som jag slutade gymnasiet drog igång sin egen verksamhet igen och avslutade sin lärartjänst. Jag jobbade i hans butik och studio, slet som ett djur och lärda känna ett helt gäng fotografer. Vi for på spännande resor och jag lärde mig mer och mer om hur livet som fotograf fungerar.

Jag fick en del jobb och svävade omkring på små moln... tänkte läsa vidare och jobbade hårt för att få till ett fint portfolio... men så blev jag kär i fotografens son och flyttade med honom till Stockholm och där någonstans tog resan slut vad gällde fotografering. Vi fick barn och bildade familj och var tvungen att tänka om... Frilandsfotograf med bebis och skolbarn var inte tänkbart då och det fanns inte många andra vägar att gå än just den vägen, frilands vägen... Vi är skilda idag och har båda nya familjer, men är fortfarande väldigt goda vänner och vi har ju alltid Linnea som gemensam nämnare! Kanske är det enklare nu med jobben, jag vet inte... idag använder vi ju mail och datorer till allt, men jobben ligger ju inte alltid så nära till hands och det innebär mycket resande och många borta nätter på hotell. På den tiden togs fotona fram i labbet och levererades med post eller hämtades upp av kunden, ibland brände man även in dom på cd skiva... allt tog så mycket längre tid... tänk vad tekniken går framåt och med vilken fart sen! När jag skriver detta känns det som jag är hundra år gammal minst...

Hur som helst... jag tappade bort mig själv en tid och intresset för fotografering föll i glömska... satsade på massa annat i livet och pluggade helt andra saker, dock har jag alltid haft något konstnärligt för mig. Inget jag ångrar då jag fått uppleva massor av spännande saker och olika yrken genom åren, men visst undrar man hur det skulle blivit om jag fortsatt där jag slutade. 

Så en dag upptäckte jag bloggvärlden och jag såg min chans att återuppta mitt slumrande intresse... att fota inredning var för mig då helt nytt, jag hade tidigare mest jobbat med modellfotografering i studio, produktfotografering och naturfotografering... men inte interiör. Det visade sig vara mycket svårare än vad jag trodde i och med alla linjer och vinklar man vill ha raka... men övning ger färdighet! Jag lär mig något nytt varje gång jag fotar och redigerar... man kan inte bli fulllärd!

Min kamerautrustning
Idag fotar jag med en Nikon D60, objektivet till den använder jag dock inte då jag anser att det inte motsvarar det jag förväntar mig av mina bilder kvalitetsmässigt idag.
Mitt favorit objektiv och enda objektiv jag äger just nu är ett fast objektiv med kraftfullt ljusinsläpp som möjliggör inomhusfotografering även då dagsljuset är minimalt. AF-S NIKKOR 50 mm 1:1.4 G heter det och det objektivet använder jag allra mest, nästan alla mina bilder fotas med det. Men det har sina begränsningar ack och ve... man kan bara fota närbilder och det är svårt att få till helhetsbilder med detta såvida rummet inte är gigantiskt.

Känner mig väldigt begränsad med kameran och objektivet jag har idag och längtar verkligen efter den dagen då jag har råd med ny utrustning... framförallt ett par objektiv till med bra zoom och vidvinkel som inte förvränger, detta är en djungel och jag tänker inte gå vidare in på ämnet.
Har man två mellanklass objektiv som uppfyller dessa tre ändamål kommer man hyfsat långt, så länge man inte tänker jobba professionellt. Man behöver inte satsa på utrustning för hundra tusen för att fota fina bilder... Ett fast objektiv med stor bländare för närbilder med knivskarp skärpa och suddig bakgrund, sen ett zoomobjektiv med vidvinkel och tele så att man kan ta helhetsbilder i rum... dessa tu räcker långt och även här kan man fynda på blocket!

Jag använde alltid stativ tidigare men nu hinner jag sällan engagera mig på samma sätt med lilleman klättrandes i kjoltyget :) och bilderna blir lite som de blir... men finns tiden är det absolut toppen att använda stativ, bilderna blir skarpare och man slipper skakoskärpa om det är dåligt ljus. Har du inget stativ är det bra att pallra upp kameran på något stadigt när du fotar, som på exempelvis en byrå eller på ett bord så att den står stadigt och inte rör sig när du trycker på avtryckaren... att använda kamerans inbyggda blixt är oftast rena rama döden för bilderna, undvik det...

Hur gör jag när jag fotar...
För det mesta får jag bara ett infalll och brukar inte förbereda så mycket då tiden inte finns till det, men jag längtar efter att få engagera mig och fundera ut olika "happenings" att fota... nu för tiden under min mamma ledighet brukar jag passa på att fota när lilleman sover och jag har städat, när ljuset är så där härligt eller när man gjort något nytt hemma att visa... jag fotar även mycket bilder privat, som jag inte visar här... på familjen och allt vad vi hittar på.

Ljuset styr mycket då jag endast använder mig av befintligt ljus... ljuset är fotografens a och o vare sig mn är amatör eller proffs och inte fotar i studio. Jag äger inga reflexskärmar men vet av erfarenhet från förr att det hjälper till väldigt mycket för att få in ljus i mörka hörn, under bord, för att minska skuggpartier och ge glitter i ögonen vid porträtt fotografering. Detta står högt på min inköpslista inför framtiden...

Somardagar med gassande sol är inte att föredra när man plåtar inredning då skuggor och högdagrar blir för skarpa och kontrasterna för höga, inte heller mörka regndagar då ljuset knappt är märkbart... då krävs det stativ, separat utlösare och långa slutartider. Klart vitt disljus är det absolut bästa... februari/mars brukar vara två fantastiska månader för fotografering av inredningsbilder. Höstens klara dagar är också bra då ljuset i bilderna brukar bli varmt och mjukt...

Att använda sig av olika hjälpmedel är kul... jag brukar använda mig av en antik gammal spegel med rostigt spegelglas för att fota bilder med "magiskt ljus" och dimma... man fotar då i spegeln men fokuserar på motivet så spegeln inte blir märkbar... på detta vis skapar jag eget strålljus utan redigering och bilden blir nästan patinerad....

Jag brukar styla till det lite innan jag sätter igång givetvis... puffa till kuddar och plocka bort allt man inte vill ha med så som leksaker, telefoner, disk, datorer osv. Ibland arrangerar jag med lite rekvisita som förstärker känslan jag vill förmedla med bilden, vad jag använder mig av beror på vad jag fotograferar. Rent allmänt när jag fotar inredning brukar jag tända ljus... inte överallt men här och var så man känner att rummet är levande, ibland tända upp några lampor med svagt ljus för att få in värme och glödljus om det är väldigt dåligt med ljus i rummet... lägga fram bröd, frukt osv... arrangera blommor i vas, ja allt vad man nu kan tänka sig för att få känsla i bilden. Ofta blir det ganska dokumentärt nu för tiden när jag fotar för jag har inte tid att styla några avancerade saker eller tänka ut några spännande bildscener till bloggen, nu är jag glad om jag överhuvudtaget hinner fota något alls.

Inställningarna på kameran och baskunskaperna om fotografering tänker jag inte gå in på här då det skulle göra detta inlägg till det längsta inlägget i vår historia. Men kort sagt så fotar jag oftast med automatiska inställningar och med ett ISO tal mellan 200-400 för att det går fortast och fungerar bra för det mesta om ljuset är ok... när tid finns provar jag mig fram, men tipset här är att lära sig grunderna i fotografering och vad alla olika begrepp och inställningar egentligen betyder. När man behäskar detta blir fotograferandet en konstform... nu för tiden kan man rädda det mesta genom Photoshop redigering men det är inte lika kul att fuska sig fram och blir inte heller lika bra.

Nedan några redigerade bilder från gästrummet... slår två flugor i en smäll och visar lite detaljer så som golv, tak och panel från detta rum som inte kom med i "före och efter" inlägget om det...
Gästrummet har sin ingång från vardagsrummet och var från början rektors expiditionen i den skola huset var en gång i tiden,

Den gamla regissörstolen hittade min spanjor när den var på väg till tippen, med nytt tyg och lite slipning på den flagnande färgen är den en älskling som får hänga med länge...

Vi har renoverat de gamla grangolven som man finner i många rum i huset, det är riktigt tjocka och gedigna brädor. Vi har pigmenterat det med driwtwood olja som mörkar golvet en aning och ger det gråbruna skiftningar.

Lampan inköpt på Jerners rum i Mariefred, en pärla till butik som aldrig sviker när man behöver något att piffa med... Här ser ni också taket som tagits fram under all ful gammal papp...

På en knoppbräda hänger några kära ting som ger lite feeling... Nedan syns den låga pärlspontspanelen vi byggt till rummet... vi valde att göra den låg för att få in mer tapet. Det är fint med variation på snickerierna och spännande med olika lösningar i olika rum... golv och tak är dock helt genomgående i hela huset och alla tapeter håller samma kvalitet och finish.

Klänningen på knoppbrädan kommer från Magnolia Pearl sydd av en antik linnesärk och gamla spetsdukar. 

Redigering... 
Ja det är här med fotoredigering är en ofantligt stor värld och jag besitter bara en bråkdel kunskap inom området. Jag använder mig av flera program när jag redigerar mina bilder... först Microsoft office för att se bilderna och välja ut vilka jag vill jobba med. Här kan man även göra viss redigering om man inte har tillgång till några avancerade redigeringprogram och laborera med ljusstyrkor, kontrast och färgbalans osv. Till en början och även i dagsläget om jag har riktigt bråttom nöjer jag mig med några knapptryckningar här och avstår helt avancerad redigering... ibland räcker det också gott och väl!

När jag valt ut vilka bilder jag vill redigera öppnar jag dom i Photoshop elements 8.0 och redigerar fram känslan jag vill ha i bilden. Det är här det händer.... här sker det magiska så att säga. För det mesta har jag inte tid att jobba så mycket med bilden utan brukar göra lite enklare redigering bara... öka eller minska ljusstyrkan, öka svärtan och kontrasten, skärpa till bilden lite och kanske dra ner mättnaden en aning så att färgerna blir mildare.

Något som är som balsam för själen är Photoshops verktyg för att räta upp bilder... man kan göra väggar och vinklar spikraka och det är så underbart! Det är den absolut viktigaste steget i redigeringen för mig... räta linjer! Säkert har ni alla erfarit att hur man än försöker så blir byrån helt sned och dörren smal nertill och bred upptill osv... detta fixar Photoshop i ett kick!

Vid speciella tillfällen då jag har tid och lust lägger jag på effekter så som actions, ljusöverstrålning, glöd, olika färg filter, texture och brushes.

Action
En action är en inställning man kan ladda bilden med så att den får ett visst utseende, dessa kan man köpa på olika sajter men också ladda hem gratis från olika ställen... sök på Google men var försiktig med virus och kolla alltid att den verkligen är fri att använda innan du tar hem den till din dator. Att ladda upp actions filer i Photoshop 8.0 är lite knepigt men det finns beskrivningar på det också om du söker på Google. Jag höll på länge innan jag lärde mig hur det fungerar...

Filter
Strålljus, färgfilter, glöd och så vidare är olika effekter man kan lägga på bilden i Photoshop, dessa finns redan i programmet så det är bara att testa sig fram...

Texture
Texture är egentligen bara en "bakgrundsbild" som man lägger ovanpå fotot för att åstadkomma en effekt... i fallet nedan är det ett "gammalt papper" som ligger ovanpå bilden och som gör den lite vintage dimmig. Dessa kan man också köpa på olika sajter men går också bra att ladda hem gratis från olika sidor... 

Brushes
Brushes är olika former av så kallade "vattenstämplar" ... enkelt förklarat en text eller motiv som man lägger ovanpå bilden som en stämpel... text brushes är enkelt göra själv med fina typsnitt... det finns även "motiv" typsnitt att använda. Går också att ladda hem gratis från nätet... Jag stämplar mina bilder med mitt namn för det mesta, men när tid finns är det kul att laborera även här. Fågelburarna i min bloggheader är också en form av brushes... dessa har jag köpt, minns dock inte vart!

Ramar
Ramar kan man montera i Photoshop, det finns tusentals olika ramar att välja mellan... jag har dock inte lagt upp några där och inte lärt mig hur det går till än så jag använder gratis programmet GIMP när jag gör ramar till mina foton, jag har jobbat med det länge och har bara varit för lat för att fixa detta i Photoshop... 
Jag använder en enkel vit standardram för mina bloggbilder som jag har sparad i GIMP... så när jag redigerat klart bilden i Photoshop och sparat bilden minskar jag ner den till ramens storlek och sparar en ny fil... den nya förminskade bilden drar jag sen in i GIMP och lägger i ramen och sparar på nytt till JPG format i min bloggmapp. KLART!

Gratis programmet Photoscape är ett bra alternativ för dig som inte har Photoshop, här kan man både redigera med rätt avancerade effekter och få till ramar...

Den översta bilden nedan är en bild som inte är redigerad. Bilden under har en action som ljusar upp och gör den lite gulare. Ovanpå ligger en texture i form av ett gammalt papper... detta bringar liv i bilden och ger den mycket mer vintage känsla.

Före redigering... dåligt med ljus och grå färger...




Efter redigering... ljusare färger och vintagekänsla!
Köket är snart klart, bara ett par detaljer kvar... här syns en bit av vedspisen som fanns i huset när vi flyttade in. Muren runt den fanns inte och är alldeles nyputsad...

Kammarljusstaken som får mitt hjärta att slå volter... den är fortfarande min absoluta favoritdetalj!


Mina tips till dig som vill fota vackra bilder...
Dessa tips är till för dig som inte vet så mycket om fotografering men som gärna vill lära dig... vet att många bloggare har bra koll och redan kan allt det här, många jobbar ju numera som fotografer efter några års bloggande och besitter säkert mer kunskap än jag själv. Men för dig som inte vet finns här lite handfasta tips när du ska ge dig på den sköna fotokonsten...

Grunderna
Lär dig grunderna i fotografering...  lär dig de olika begreppen och deras betydelse. Obegränsad information finns att hämta på nätet... gå din egen fotokurs hemma och läs och exprimentera på egen hand med din kamera. Träna, träna, träna... Lär dig din egen kamera och ta dig tid att läsa instruktionsboken (även om det är tråkigt) det är värt det!

Motiv
Lär dig gärna lite om hur du ska tänka omkring motivets upplägg men haka inte upp dig på regler om detta... dessa regler är bara vägledningar och inget som måste följas. Ibland kan magin skapas genom att man gör raka motsatsen till vad som står i skolboken... 

Tre steg
Tänk tre steg: förgrund, mellanplan, bakgrund när du fotar större scener eller naturbilder osv... fotar du stilleben eller interiör kan man ofta frångå detta... men överraskande nog blir det nästan alltid lite så där extra fint om du lägger upp bilden så... fokus kan skifta... ibland är förgrunden suddig, ibland bakgrunden...

Gå nära och ner på knä...
Gå nära vid porträttfotografering... fota inte för långt ifrån och lämna inte en massa luft och utrymme kvar i bilden till ovesäntligheter....

Går ner på knä, lägg dig på golvet/marken, ställ dig på en stol... testa olika kamerahöjder och se rummet med nya ögon... lågt i tak kan plötsligt kännas tre meter högt, ett litet rum kan bli dubbelt så stort för att man ser golvyta framför en soffa och inte fotar soffan rakt på utan förgrund... 

Satsa på en systemkamera, finns fina att köpa begagnat!
Har du möjlighet så lägg lite extra pengar och köp en riktig systemkamera... jag köpte min för några få tusenlappar i begagnat skick på blocket, den var som ny med garanti kvar!

Plugga på lite om olika objektiv och kameror
Vill du ha en suddig bakgrund, en så kallad bokeh bild ska du använda en stor bländare... Teleobjektiv med zoom eller fast objektiv som det jag beskrev tidigare och stor bländare ger skarpt motiv och suddig bakgrund... vidvinkel ger ingen suddig bakgrund. Obegränsad info om detta finns att finna på Google... Motivet du ska fota måste vara i förgrunden... riktar du fokus långt bort i rummet eller där du befinner dig blir förgrunden suddig istället... Plugga på om hur kameror fungerar och vilket objektiv du får ut mesta möjliga av innan du köper något.

Förbered och planera
Förbered rummet innan du fotar, se till att allt som inte ska synas är bortplockat och puffa till skrynkliga kuddar och lägg plädar osv till rätta... ibland kan det vara trevligt med operfekthet också, det är lätt att överstyla... överstylade bilder ser konstlade ut. Tänd ljus, tänd kanske upp en vacker lampa om du har möjlighet att dimma den så att ljuset inte fräter ut bilden... kom ihåg att ett rum känns mer levande om det händer något på bilden.

Se till att rensa ytorna du ska fota från allt för mycket grejer, det som är fint i verkligheten kan bli för mycket och se rörigt ut på bild... bilder kräver mindre grejer än man tror så var inte rädd att plocka undan.

Fota med dagsljus
Använd befintligt ljus och glöm bort att du har en blixt i kameran... blixten dödar bilden och tar bort allt vad djup och känsla heter... bilden blir platt som en pannkaka och tappar all magi. Ytor som är direkt solbelysta eller ligger med ljuset rakt på från fönstret blir ofta platta på bild... med kraftiga fula skuggor om du fotar med ryggen mot fönstret... bilder som man fotar i lite motljus men då inte bländande ljus rakt in i kameran får ofta ett magiskt ljus och mer djup. Testa dig fram och lek med ljuset! Testa spegeln jag beskrev högre upp...

Använd stativ eller stöd
Har du inget stativ är det bra att pallra upp kameran på något stadigt när du fotar, som på exempelvis en byrå eller på ett bord så att den står stadigt och inte rör sig när du trycker på avtryckaren... att använda kamerans inbyggda blixt är oftast rena rama döden för bilderna, undvik det...

Lär dig redigera
Det finns flera olika bra gratis program att ladda hem på nätet... det är inte svårt, bara tidskrävande att lära sig... tyvärr finns det inte heller någon genväg. Det enda sättet att lära sig dessa program är genom öning och att sitta och prova sig igenom alla funktioner osv... Att lägga tid på detta kan kännas övermäktigt i början men allteftersom man lär sig kommer också lusten att lära sig mer. Har du som mig problem med engelska... satsa på svenska program!

Att uttrycka sig i bild tar tid... det är en konst...

Ja det var det, hoppas att ni som ville ha lite vägledning och tips fick ut något av detta och känner att det var en liten hjälp på vägen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails