2012-01-03

Linneas rum... förhandstitt!

Vilken dag va, vilket väder... regnet vräker ner och det ska föreställa midvinter och Januari! Jag längtar efter snö och minusgrader, gnistrande frost och varm choklad i termos, prasslande smörpappers om inslagna ostsmörgåsar och fårskinnsfällar i pulkan... vill ha vinter, inte höst!

Idag åkte faktiskt granen ut fast jag egentligen ville ha den kvar... jag råkade nämligen snudda den och fullkomligt dränktes av en triljard barr! Vår gran ville inte vara grön och grann i stugan något mer, den hade kolavippat helt och hållet över natten och så var det med det! När jag ändå var igång och på allerten passade jag på att städa hela huset ordentligt och plockade in lite mer jul... blev bara så och faktiskt så kändes det skönt fast jag inte trodde det. Nu skiner huset och doftar så rent och gott av såpa... känns som en riktig ny start!

Nu till saken... Tänkte visa er en liten förhandstitt på stora tösens rum idag. Linneas rum var tidigare huset vardagsrum och ligger på övervåningen.... vi har delat det rummet och byggt två sovrum av det istället. Den andra delen ska bli lillemans rum sen när vi drar igång projektet igen. Rummen är ganska små och jag har tyvärr förlorat mitt vanliga objektiv och har just nu bara ett fast 50 mm objektiv att fota med, vilket försvårar det hela... blir bara bilder nära inpå och jag lyckas inte få till någon fin helhetsbild då utrymmet inte tillåter att jag står långt bort! Men lite ser ni... kommer mer bilder i framtiden. Vi är inte klara där inne riktigt än heller så detta är en smygtitt kan man säga... Det är mycket som ska ändras om här inne sen i inredningen men väggar, golv och tak är klara... mer bilder på det framöver också.

FÖRE Renoveringen, som det såg ut när vi tog över huset... rummet var då ett större vardagsrum!


Visningsbilderna som det såg ut när vi flyttade in. Linneas rum var vardagsrum när vi flyttade in i huset, nu har vi gjort två sovrum av detta stora rum... varav Linneas del är färdigrenoverad. Noah´s rum har vi inte börjat med än då det projektet är stort och omfattande och även innebär bygge av en takkupa. Bilderna kommer från mäklaren...

Linneas rum är en riktig flickdröm i rosa... den tuffa svarta tiden är över och förbi och nu vill hon vill ha det feminint och mjukt... och rosa! Hon drömmer om en fransk järnsäng i cremefärg, nytt stort och långt skrivbord med svängda ben, 1700-tals rullgardiner och sänghimmel. Jag tänkte försöka infria hennes drömmar men det kommer att ta tid, nya möbler står inte högt på vår inköpslista i år... det finns helt enkelt inte pengar till det!

Vi har byggt en bröstpanel med pärlspont och målat den antikvit, tagit upp en dörr in mot kattvinden och byggt en stor garderob där inne. Tapeten heter Saratoga Toile och kommer från Ralph Lauren, inköpt på Tapetorama. Taket har bytts ut och nu sitter där vitmålade plank istället för sprucken papp... det gamla trägolvet har slipats och oljats med driftwood olja och toppats med vax. Det som återstår är målning av garderobens insida och bygge av fönsterbrädor... någon gång ska även fönstren få spröjs, men då blir det på alla husets fönster och det kommer dröja länge...

EFTER, Del 1!









LinkWithin

Related Posts with Thumbnails