2012-03-09

Mars... månen, solstorm och vädervilla!


Vankemod och vädervilla

...Igår drog mjukt en vårvind utmed min fönsterkarm,
och förstukvistens ledstång i solen kändes varm;
och där stod jag på trappan och mötte sol och vind
jag blundade och drömde om lövad ek och lind.

Det är så skönt att drömma om blott en kort minut
och låta längtan sväva mot sommarlandet ut…
Förnäm är längtans gåva och drömmens ljuvlighet,
som låter själen snudda vid hoppets verklighet.

Men nu, idag, när gladlätt och pigg jag klev ur bädd
och brått drog upp gardinen så blev jag rent av rädd…
Den vår i går jag mötte stod klädd i vinterskrud... 
med vassa minusgrader för andedräkt och hud.

Utdrag från Pälle Nävers "Vankemod och Vädervilla"...


Marsmånen har hållt mig vaken om natten i ett par dagar och får mitt hjärta att klappa fort, silverljuset om natten gör mig mångalen. Vårens iver börjar komma över mig och energier frigörs i både kropp och knopp... mina fingrar kliar... de pratar om solstormar på radion, solen exploderar och kastar elektromagnetiska strålar mot oss... slår ut både datorer, telefoner och satelliter, kanske även mig!? Vet varken ut eller in, är det vinter eller vår, känner mig alldeles spattig. Ena dagen varmt och sol, nästa dag kyla och mörker, vädervilla var ordet... Den här rastlösa mars energin gör mig minst sagt tokig... tror jag måste måla lite....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails