måndagen den 21:e maj 2012

Projekt TV-skåp... och en kul detalj!


Jag har fått förfrågan om att visa upp vårat ny byggda TV-skåp och tänkte uppfylla det önskemålet idag... Det blir lång randiga rader så detta är bara för den som är intresserad av att bygga ett liknande. 

OM ATT BYGGA EGET TV SKÅP...
Skåpet har ju skymtat förbi här tidigare innan det var riktigt klart och helt klart är det inte än men så gott som iallafall. Utsidan var mitt uppdrag och det är klart... insidan står mannen för... och sladdarna han ska få ordning på är många så håll i hatten om du har den på!!!! Spanjoren förvarar sin gitarr anläggning här också men det finns gott om plats för ännu mer teknik om man nu känner för det... så till alla män som inte tror att TV-skåp är praktiskt kan jag med stöd i ryggen från min andra hälft tala om att det är grymt bra, både snyggt (utifrån sett) och makalöst praktiskt! För all teknik som annars skulle vara gömd i diverse garderober står nu här, lätttillgängligt och precis på det stället han vill ha det... TV:n ser man från alla håll och kanter, dörrarna skymmer ingenting och vi har fot stativ på vår tv så den kan vridas åt både höger och vänster om man nu känner för det. Vi valde att ställa TV:n på ett hyllplan just för att kunna vrida den och inte belasta bakstycket på skåpet med upphängning.... men självklart kan man hänga den i bakstycket om man vill det.

Skåpet byggdes efter en antik pardörr av lite mindre slag, med mått bredare en TV:n då så att den gick in. Antika pardörrar med rätt mått växer inte på träd så att införskaffa det innan bygget är ett måste, måtten anpassas sen efter dörrarna. Resten av skåpet förutom bakstycket och listerna är byggt i mdf för att det inte ska böja sig åt alla håll och kanter som trä annars gör om det inte får torka i flera månader innan man bygger. Pärlsponten på bakstycket och dekor listerna är av trä... 
Dörrarna renoverades och handtaget togs bort och istället fräste vi in ett antikt nyckellås. Hela skåpet grundmålades och fick sen färgen engelskt rött som jag älskar! Slutligen syddes enkla insyns skydd av silduks linne som fästes med gardinfjädrar på insidan.

TIPS... Detta tänkte vi inte på först men har kommit på nu när skåpet är klart.... man lär så länge man lever! :) Nästa gång ska vi bygga ett två delat skåp med djupare underskåp och grundare överskåp och med fyra dörrar istället för två. Hittar man inte fyra gamla skåps dörrar med rätt mått kan man ju bygga egna. På det sättet kan man öppna upp "bara för TV:n" och hålla sladdhärvor och annan teknik bakom stängda dörrar. Dock måste dörrarna vara i glas annars fungerar inte fjärrkontrollen om man har det stängt... Detta är enbart för att slippa se så lite teknik som möjligt, hela dörrar som vi har nu fungerar utmärkt men man ser ju allt när man öppnar... 

Ja det var det... har du frågor är du välkommen att maila så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan info@madamepetite.se.



ROKOKO...

Sen barnsben har jag fascinerats av damer med plymer och krinoliner och rokokons svängiga böljande former, dock har jag aldrig vågat plocka in det på fullaste allvar i mitt eget hem då jag kan ha svårt för mycket krusidull och lulllull. Men, jag tror jag har hittat min linje nu... har en bild i mitt huvud... 1700 tal är min passion.. fast tolkningen är min egen... för jag är ingen samlare... och jag är inte det minsta sakkunnig när det kommer till djupare kunskaper. Jag gillar bara stilen... sen om man lyckas få tag i något original så kan man ju skratta sig lycklig, men för mig ligger inte passionen i att jaga de värdefulla föremålen... för mig ligger passionen i att kunna skapa ett hem som för tankarna till den tiden... att hitta alternativa vägar att gå. Visst slår mitt hjärta hårt och snabbt inför 1700 tals möbler med orginalfärgen kvar, men min plånbok tillåter inte såna utsvävningar så jag måste ta genvägar.

Hur som helst... detaljer bidrar till stämningen och hjälper till att skapa det uttryck jag vill få fram...

För ett par veckor sen fick jag hem dessa tu med posten. Tyckte de var så otroligt egendomliga och charmiga. Lite så där ful snygga och alldeles oemotståndliga! Ljusskydd i pergament med rokoko motiv, inte från 1700 talet men med många år på nacken... som ett par rejäla solbrillor! Dock är väl vägglampetter med glödlampa kanske att föredra för brandsäkra är dom nog inte. Det är kul med detaljer...




10 kommentarer:

Home Bohemia sa...

Såå fint!! Precis vad jag önskar...att gömma undan all teknik...man vill ha...men den är så ful!! Vad snyggt skåpet blev:))
Tack för titten!! Kram Maria

LantlivsAnette sa...

Ohh så bra med en så fin beskrivning, det tackar jag för..nu vill ju jag också ha ett sånt tv skåp. !!!!
Du har såå fint överallt, som en dröm..
Kraaam Anette

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Men Åhh så fint du har det.. kram sussie

Fågel Blå sa...

Åhh tack för beskrivningen!
Och vilka fina gamla ljussskydd!
Helt underBARA!
Ha en fin dag
Kramar Kathrine

amelie sa...

Tack för beskrivning!
Verkligen ett superfint skåp!
Men du har det så fint överallt och riktigt ljuvliga bilder visar du alltid!
Kram amelie

Designe sa...

Det blev verkligen superfint! Det engelskt röda passar ju kanon till tapeten!:) förstår din tanke med tvådelat skåp så man inte behöver se sakerna nertill i skåpet. Du får kanske sätta ett beige tyg på "lina" över den delen så du slipper se grejorna när du öppnar skåpet..bara om du drar tyget åt sidan, typ tvådelat tyg..om de inte är brandfarligt att ha så?!
Kram :)

Designe sa...

ps..gillar oxå 1700-tal och att göra det till sin egen grej för det kan lätt bli stelt om man följer det till punkt och pricka..sen blir det ju så personligt med sin egen stil, gillar det! :)

LOPPISLIV sa...

Ohhh så himla fint ert tv-skåp blev Jenny!! Smart sätt att få undan all tråkig elektronik. Så söta ljusskydden är, och ljustakarna gillar jag jättemycket. Är det Tove Admans betongljustakar månne?? Tack för dina goda råd, jag uppskattar alltid att få ta del av andras kommentarer och tankar om inredning (och särskilt dina då du har ett säkert öga för inredning som jag gillar ) för då tänker man om i nya banor, och får nya infallsvinklar, det är så härligt!! Så nu ska jag nog behålla den gröna färgen på handtaget ett tag till :-)) vill ju inte ångra mig efter att jag målat om...fniss...Och jag håller med dig, den är allt bra charmig den gröna kulören.

Ha nu en toppenfin dag!!

Kraaaaam Paula

lisashus sa...

Vilket jättesnyggt skåp och så skönt att kunna dölja att det fula! Visst vore väl 4 dörrar mera praktiskt om man vill dölja underdelen när man ser på TV, men ert skåp är verkligen så jättesvackert som det är!

Otroligt vackra bilder och så fina ljusstakar med bilderna! Ja, jag har förstått att du är förtjust i 1700-tal! Du har verkligen genomfört den stilen men på DITT sätt! Så vackert!
Kram
Lisa

Torunn Tangen sa...

Til inspirasjon - og inspirasjon kjenner ikke dager, måneder eller år... TAKK til deg!

God hilsen fra Torunn

Related Posts with Thumbnails