måndagen den 11:e juni 2012

Linnegardiner med 1700-tals känsla....

Jag har skrivit om våra linnegardiner förr... men eftersom jag ofta får frågor om detta ämne uppdaterar jag med ett nytt inlägg om gardinerna här idag. Det blir mycket text, men för den som orkar ta sig igenom finns en del info om man är sugen på nya gardiner.

VART KOMMER LINNEGARDINERA FRÅN?
Gardinerna är inköpta på IKEA och jag har dom i alla fönster genomgående i hela huset, färgen är ”oblekt linne” och de heter AINA. IKEA har haft dessa linnegardiner i sortimentet hur länge som helst så det har aldrig varit några problem att köpa till fler om man behöver… Dessa kvalitetsgardiner som de faktiskt är är nog de billigaste och mest prisvärda linnegardiner man kan hitta. Det är till och med billigare att köpa färdiga IKEAgardiner än att sy själv av metervara.

De är lagom tyngd i linet, inte sildukstunna och inte för tjocka utan helt enkelt perfekta! De säljs ofållade för att man ska kunna lägga upp till önskad längd. 

Ni hittar dom HÄR...

MINA BÄSTA GARDIN TIPS! 
Jag tvättar mina gardiner i 60⁰C och hänger upp på stången i halv fuktigt tillstånd… då blir de så där härligt satta och lagom skrynkliga. Jag gillar inte när tyget är slätstruket och stelt.

Vill man ha en mjukare gardin kan man torktumla den, tänk dock på att gardiner krymper en hel del av det. Linne mår bra av torktumling och blir mjukt och smidigt. Tycker du att gardinen krympt för mycket går det utmärkt att spraya den med vatten och dra lite i den för att få ut längden igen. Vi har högt i tak i vårt hus och därför har jag hängt upp gardinerna i fuktigt tillstånd efter 60 graders tvätt och låtit bli torktumlaren... har räddat ett antal längder sen tiden i lägenheten som tumlats genom ny tvätt och sen dragit ut dom igen... linne är elastiskt och töjer sig lätt.

Har gardinen ränder efter torklinan eller om den blivit för skrynklig i torktumlaren sprayar jag gardinen med vatten och sträcker ut den... vill man göra rynkor knycklar man bara det fuktiga tyget lite...

FÖR LYXIGARE KÄNSLA!
I vårt hus försöker jag skapa lite känsla av lyx och flärd och 1700 tal... jag älskar fodrade gardiner och franska uppsättningar med böljande linne, frasigt siden och smockband. Men smakar det så kostar det så jag har fått fundera på lite billigare alternativ som ändå ger känslan av "lite mer gardin"... För att få till mer tyg har jag hängt dubbla längder på var sida om fönstren. Det kostar på en slant det också eftersom det då krävs fyra längder till varje fönster i huset... men är fortfarande bra mycket billigare än att sy upp själv av metervara då tygbredden ska vara närmare 3 meter för att få till rejält med volym.

För att ytterligare lyxa till det har jag hängt gardinerna på ringar... billiga ringar och klämmor kan man köpa på JYSK, jag passade på när de hade rea för det krävs ett hutlöst antal ringar! Nackdelen med billiga alternativ är att man måste montera alla ringar och klämmor själv sen men det var det värt, tog en dag....

Nästa steg blir att sy på rynkband/smockband på alla gardiner också men det har jag inte hunnit än... då blir gardinen lite volumiösare och hänger inte lika " platt fall" ner.

Sista steget blir att montera 1700-tals rullgardiner i alla fönster bakom längderna... här tänkte jag satsa på lite olika tyger och modeller för de olika rummen. Håller just nu på med Linneas rum och köket. Ni ska få se sen när det är klart. Gardin projekten tar ett tag minst sagt...

Uppdaterar med en länk till färdig sydda hissgardinen till gästrummet, den hittar ni HÄR!

TIPS FÖR DEN ROMANTISKA!
En annan idé för att lyxa till det lite kan vara att sy på applikationer "lappar" med rosiga tyger, små knypplade dukar, spets bitar på gardinerna.... eller kanta dom med spetsar och dukar och volanger av rosiga tyger... idén har jag fått från Magnolia Pearls kläder bland annat, klänningen som jag visar längre ner är ett sånt exempel. Har även gjort en lagning på ett draperi med rosigt tyg, se HÄR... 

Min största inspirationskälla vad gäller det mesta i inredningsväg är Kate Forman... jag är fullkomligt galen i hennes ljuvliga gardiner och tyger! Hennes hemsida och shop hittar du HÄR! Kolla under kategorin "INSPIRATIONS" så hittar du mängder med bilder på fina uppsättningar att inspireras av...

På bloggarna Njutbarating och Fågel blå tipsades det här om dagen om underbara sommargardiner från Sköna Hems DIY projekt... stjärnorna bakom detta reportage är Helena Strauss & Marie Delice Karlsson. Se artikel HÄR!

Det var allt för idag men det ska väl inte dröja allt för länge tills nästa gardininlägg hoppas jag... ni är många som frågar om detta och nu hoppas jag ni fått svar på det mesta. Bilderna är inte de bästa idag... det har varit så hemskt mörkt och regnigt senaste veckorna och att fota med stativ hinner jag sällan med nu för tiden. Det får duga så här helt enkelt...

Linnegardinerna kommer från IKEA och heter AINA. Har längtar länge efter blombrädor, men har börjat vänja mig vid sparsmakade fönster. får man dit en 1700 tals gardin också så tror jag det blir fint även utan brädor. Ja man får tänka dit fönsterspröjs också förstås!!! Glöm inte det ;)
Två längder ihopsatt på var sida av fönstret ger mer volym... sammanlagt blir då tygbredden närmare 3 m. Syr man dit rynkband blir gardinen volumiösare och inte lika rakt hängade... ska ta tag i det snart...
Gardinstänger med antik finish och ringar inköpta på Jysk, bra kvalitet jämfört med många andra lågpris stänger... monteringen av ring och klämma får man göra själv.
Ringarna är av plast men ser helt ok ut ändå, inget som syns!
IKEAS linnekvalitet är god, lagom kraftigt tyg... inte silduks tunnt och inte för tjockt.
Liten antik lykta fyndad på Tradera... upphängningskrok "tillsnurrad" av ståltråd.
Samlingen växer... älskar gamla askar!
Gamla smyckes askar från Tradera och Loppis...
Korgen från butik "Fint och Fult", klänningen från Magnolia Pearl...
Så här skulle man kunna göra på linnegardinerna i nederkanten, tror det skulle kunna bli alldeles underbart! Men skulle förmodligen ta minst tio år om jag skulle ge mig på ett sånt projekt!


8 kommentarer:

gustavianvintage.se sa...

Hej Jenny,

Fina gardiner du sytt. Jag funderar på att sy långa gardiner till mina fönster, det blir så ombonat.
Får ge mig ut och leta tyg.

Ha en bra dag/ Marie

gustavianvintage.se sa...

Hej Jenny,

Skrev en kommentar till dig och berömde dina vackra gardiner.
Vet inte om den kom fram. Ibland lever datorerna sina egna liv.

Jag blev inspirerad av dina långa gardiner och ska bege mig till Ikea för att se på deras linne.
Ha en bra dag Kram Marie

lisashus sa...

Så otroligt vackert du har det och linnegardiner till din stil i övrigt passar ju så perfekt! Så vackert ihop med tapeten också!

Tack för fina tips!

Du undrade över den lusinvasion som råder i er trädgård. Jag hörde att det tydligen är mycket löss i år. Jag hade fullt på mina rosor, men sprayade med såpvatten några gånger.Igår såg jag inga löss, efter störtskurarna, men när de invanderar hela träd är det ju svårt att spruta! En gång sprayade en buske med en gammal brandspruta där jag blandat i såpvatten. Det finns säkert annat för hela träd! Usch, så trist för er! Myror brukar nog inte göra så mycket skada och de finns ofta på pionerna. Såpvatten är annars en bra variant - det är miljövänligt. Man blandar bara vanlig grönsåpa och vatten - mängden vet jag inte, men ungefär som om till vanligt skurvatten.

Hoppas att det löser sej för er!
Kram
Lisa

amelie sa...

underbara bilder du visar!!
gillar ditt hem skarpt!
Ha en skön start på veckan!
Kram Amelie

Änglaliv sa...

Tusen tack för en fantastiskt inspirerande blogg! Du har i princip mitt drömhus så här har jag spenadeat många timmar!

piccolaceleste sa...

ciao complimenti..... il blog e molto bello baci a presto lu...

Anonym sa...

Hej snyggt! Är de på bilden tvättade? Tina

Anonym sa...

Du behöver inte svara. Jag hade inte läst ordentligt. Jättebra tips i alla fall! Tack!
Tina

Related Posts with Thumbnails