2012-07-02

Vila...

Morgonstund har guld i mund... steg upp vid halv fem i morse. Gick upp för att öppna fönstret och känna morgonluftens frächör och blev så förtollad av solens guldskimrande strålar att jag istället för att krypa ner smög upp. Lätt på tå ner till köket och gjorde mig en kopp kaffe, sen ut till en förtrollad trädgård som glittrade av miljoner diamanter i morgonljuset. En magisk stund, helande... varma strålar mot kinden, sjön som en spegel under solen och daggvått gräs under tårna. Blundade en lång stund i tystnad, andades och kände livet.... Nu äter jag frukost medan familjen sover och bara är, alldeles för mig själv!

Vila.... det är mitt ledord denna sommar! Jag har gått igenom några livsval senaste tiden, reflekterat och känt efter, tittat tillbaka och fått insikt i hur jag vill ta till vara på mina dagar. Insett att vissa saker i livet är viktigare än andra och att må bra är viktigast av allt. För mig är det viktigt med balans, livet får inte bli för prestigeladdat och fokus får inte ligga på det materiella... och det är en konst när man är så intresserad av inredning och annat ytligt som jag är. Det är så svårt att inte förföras och förledas av lockelser man står inför var dag, svårt att inte känna stress över pengar. Samhället vi lever i är verkligen inte hälsosamt vad gäller detta... våra krav och förväntningar är enorma! Jag måste också lära mig att säga ifrån och inte låta mig utnyttjas... det är väldigt lätt att vara "för snäll" men inte lika lätt att resa sig ur besvikelsen när man inser att man bara är någons verktyg och soptunna och aldrig kommer få något tillbaka. 

Insikter är bra, vila är bra... för det är först när jag saktar in och stannar upp som svaren kommer till mig. Jag måste stå stadigt på jorden, leva här och nu och vara ärlig mot mig själv. Det är lätt att sväva iväg, leva i drömmarna och bara se framåt, jämföra sig med andra och slås ner av känslan att man inte duger till när man inte presterar lika bra eller lika mycket. Det är så lätt att ställa för höga krav på livet, lätt att gå i fällan och slava under andras egoism och höga förväntningar... så lätt att stressa bort det viktiga i livet... så lätt att tappa bort sig själv, att låta sig utnyttjas, jaga lyckan där den inte finns, försöka leva upp till något man inte är och rusa som besatt i ett race som egentligen bara förstärker en redan dålig självkänsla. Vi gör vårt bästa för att bli bekräftade, uppskattade och få våra drömmar besannade, men vart finns hjärtat och själen i allt det här... Frågan att ställa sig - vad behöver jag egentligen för att må bra?

Att lära sig säga nej och att vara sann mot sig själv och ändå känna att man duger är en konst, att lära sig välja bort sånt som får en att må dåligt är en konst... men också absolut nödvändigt för att ge själen ro! Elakheter ska man aldrig tolerera och att våga säga ifrån är helande. Mår så mycket bättre nu... stress och mörka känslor börjar rinna av mig! Hädanefter har jag lovat mig själv att aldrig mer låta någon eller något i livet ta den känslan ifrån mig.

Som om det vore meningen (sett till sammanhanget) hade jag turen med mig i ett så rart lotteri här om veckan och fick ett så bedårande sött paket med posten från Mormor Märtas...

Ett hjärta sytt av ett gammalt hemvävt linnelakan... handbroderat med ordet VILA! :) Med i paketet fanns också sötaste överraskningen... ett ljuvligt doftande lavendelhjärta. Hon har sytt så noga och fint Annika, älskar dessa tu! Blev så fint på kroken över sängen med det vackra hjärtat... och varje dag påminner det mig att ta tillvara på livets alla minuter och vila från sånt som inte känns bra i hjärtat.

Tusen tack Annika!






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails