2012-08-21

Bondromantiskt fönster... sy en enkel rullgardin!

Innan jag påbörjar dagens post vill jag tacka tusenfalt för fina ord till föregående inlägg... Linnea blev så glad för alla rara hälsningar, mamsen också!!! Känns fint att ha så många underbara läsare... jag är så tacksam för att ni tar er tid!

Nu till dagens "gardin-post"... tudiluuu, Madame Gardin till er tjänst, någon som har en fråga? Hahaha.. ni får skrika åt mig om ni tröttnar, för det förstår jag om ni gör! Ska försöka lugna ner mig på gardinfronten efter detta...

Gästrummets sparsmakade fönster har äntligen fått sällskap av en bondromantisk 1700 tals gardin, sydd av en gammal linneduk med fiskbens mönster, mittsöm och vackert rött monogram.
Enkelt och mjukt, skirt och romantiskt... återbruk är min melodi, blir lika lycklig varje gång jag får till något nytt av något gammalt!

Den vackra antika linneduken har en tunn virkad spetsvolang runt hela ytterkanten och passade precis i storlek till fönstret så att ingen spetskant behövde kapas. Upptill veks spetsen ner över framstycket och syddes fast så den syns upptill på gardinen... resterande spets har lämnats orörd. För att gardinen skulle få behålla sin vackra spets i överkanten syddes en separat kanal av annat tyg dit på baksidan av gardinen. I kanalen sitter en trälist om 2 cm och två öglor som skruvats ner genom tyget och listen... som sen enkelt sätts upp på två krokar i fönsterkarmen. 

Lätt som en plätt!

Jag har ännu inte sytt fast några band, väntar på en beställning från Stoff och Stil med lite smått och gott till sykorgen... så länge knöt jag bara upp lösa linband. Gardinen fick ingen rundstav som stöd i nederkanten denna gången... det blev vackert med den mjuka draperade formen så den fick vara som den är. Känns bra, den passar med den gustavianska 1700-tals stilen som råder här inne och skänker rummet lite skönt romantiskt skimmer...

Vill du se hur fönstret såg ut innan 1700 tals gardinen kom på plats... kolla HÄR!













LinkWithin

Related Posts with Thumbnails