2012-08-26

Vilket kalas!!!

I helgen fyllde jag 35 år och firades så det stod härliga till! Vilken underbar helg jag fick... med goda vänner, augusti värme och mys... härliga långa samtal, skratt och glädjetårar.. och en massa god mat och vin därtill! 

I fredags hade vi grillfest med hemmagjorda burgare på menyn och i lördags dukade vi upp för kräftkalas, med sång och musik och gott tilltugg. Idag har vi myst hela dagen lång, bara varit tillsammans utan måsten... tänt ljus och smaskat i oss varma mackor... suttit uppkrupna i varsin fåtölj med pläd och kudde medan åskan dundrat över oss.

På födelsedagen sjöng mina älsklingar för mig på morgonen med frukostbricka och tända ljus... och jag överraskades med en otroligt fin present av min käre man som tog andan ur mig helt! Han hade diktat så fint på paketet och när jag läste vad som stod där tappade jag fattningen helt och fullt... jag grät så jag knappt kunde få fram ett ljud, bara ett chockat illtjut... jag grät.... och skrattade... och grät ännu mer, tårarna stod som två fontäner... skakade som ett asplöv när jag öppnade kartongen! Tog flera timmar innan jag kunde tänka klart igen, var helt förgråten när gästerna anlände på kvällen, hahaha! 

En dröm är besannad! Kan knappt tro det är sant... är fortfarande chockad! Vad jag fick visar jag i veckan... (Nej han har inte köpt ett slott, herrgård eller Rexton växthus.. och vi ska inte flytta till Skåne eller Frankrike ;)) 

Nu har jag redskapen jag behöver för att kunna förverkliga något jag drömt om sen barn! 

Jippie!!!!

Medan min goa vän Lisa förbereder maten och dukar upp till kräftkalas springer jag runt med kameran för att hinna få ihop några bilder innan det är dags att sätta sig! Jag brukar lägga mycket krut på dekorationer till kräfkalasen... brukar binda både girlander och kransar av rönnbär och dekorera med vackert från naturen. Men det hanns inte med i år, det blev ett enkelt kalas... vi la tiden på umgänget istället!
Ljuskronan är på plats under utetaket, vita gardiner på rad längs uteplatsens öppna sidor ramar in kalaset och skyddar mot vind och kyla. Tyget hängdes upp inför helgens festligheter och känslan blev ett romantiskt "partytält" med medelhavskänsla... enkelt och effektfullt!
Quiltar med olika rosenmönster på alla stolsryggar... skönt att kunna linda in sig när mörkret faller och temperaturen kryper nedåt...
Ljus i mängder... behövs inte så mycket mer än mat och ljus och goda vänner för en lyckad fest!
Älskade västerbotten... pajen uteblev, men rejäla ostskivor gick lika bra det! Gott på tunnbröd med salt smör... går så fint ihop med kräftor!
Svärmors berömda räkröra med färska räkor, vispgrädde, sparris och dill... muuuuums! Någongång ska jag bjuda er receptet, det är kalasens kalasröra!
Lisa överraskar med "tuppiga" äggkoppar som snappsglas och lägger fram våra gamla kökshanddukar som servetter... det är inte lätt att hitta allt man ska ha i andras skåp, när frun i huset dessutom inte behagar närvara utan istället ålar runt med en kamera... men Lisa lyckas bra med sina festliga alternativ, det blev super fint!!! Tack hjärtat!
Snart dags att skåla alla välkomna och doppa händerna i kräftspadet!!! 
Kräftkalas är en tradition vi gärna ordnar med en gång om året, inga måsten... inga krav. Bara enkelt och kul!
Äntligen lite färg i krukorna... snart är det dags för höstljung, kål och sockertoppar!
Kryssbollar är smidigt och fint när man inte har många slantar att lägga på blomster och inte orkar vänta på perenner... Räcker ju med ett par krukor så lyser hela altanen upp! När man varit utan blommor i krukor en hel sommar känns det extra lyxigt!
Tända lyktor vid entren... ljus utomhus i skymningen är sån mysfaktor för mig, älskar det! Tänder ljus varje kväll, även när det regnar för det gör gråvädret så mycket trevligare... känns inbjudande och varmt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails