2012-09-30

Höststök i vårt lantkök...

I helgen har vi höstpysslat jag och barnen, gjort kransar och kokat plommonkompott med farinsocker och kanel... och gjort mumsig plommonpaj med egen vispad vaniljkräm på grädde och vaniljstång, så gott!

Vi skulle vara duktiga och fotografera alltihopa från början till slut, men det hann bli för mörkt innan vi var klara! Det går inte så fort när man har en liten som hänger i kjolen på mamma....

Idag är en mindre aktiv dag, jag ligger nedbäddad i rejäl feber och halsont sen igår kväll. Så det blir inte många rader i dag gott folk, jag nöjer mig nog så här! Kanske uppdaterar med recepten när jag frisknat till.... :)

Husmor förbereder pajen... dotter agerar fotograf...
Ljuslykta från butiken Madame Petite, minns inte märket!
Liten krans av Syrenhortensia och vackert band i fönstret...
Snart ska spisen fyllas med grytor och formar till plommonkompott och paj...
På kökskåpan lutar en enkel höstkrans, även den av Syrenhortensia.
Flätade gamla korgar är så vackert, denna är inköpt på Tradera...
Här ligger vinröda höstplommon och väntar på att få komma ner i grytan...
Av plommonkompotten blev det en ljuvlig plommonpaj med smak av kanel... det blir gott kvällsfika till tända ljus och brasa i spisen...
Skivade plommon i gammal keramikskål... det är lycka att använda sina samlade gamla skatter när man bakar och lagar mat.
Här fräser skivade plommon ihop med smör, farinsocker och kanel i pannan....
När de mjuknat och fått en gyllenbrun färg ska de ner i pajformen....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails