2012-10-07

Varning för BLOCKET bedrägerier!

Godkväll gott folk!

Vill bara varna er för en liga som kontaktar folk som har Blocket annonser ute och som ger sig ut för att vara en "antik tokig tjej" i mitt fall som är tillfälligt boende i England. Hon kontaktade mig först via telefon och bad mig maila svaret till hennes mailadress. Hon prutade lite på priset då hon ville köpa samtliga möbler jag hade ute på Blocket och bad att få betala via Paypal, hon skriver mycket om säkerhet och trygghet och att man inte ska behöva lämna ut sitt bankkonto osv.

Jag har ju haft mycket kontakt med utländska köpare genom butiken förr som betalt via Paypal så jag höjde inte på ögonbrynen först utan mailade och konverserade i god tro med den här personen... Jag trodde det var en av mina läsare här på bloggen faktiskt då jag kollade upp hennes namn och hittade henne på pinterest med bilder på sån inredning vi gillar och en bild på en söt tjej med två små tvilling pojkar i famnen. Hon var super trevlig och allt kändes ok. Hon förklarade hur frakten skulle gå till och att hennes privata budfirma hon alltid använder sig av när hon handlar antikt i europa inte krävde något emballage utan tar möblerna som dom är. Hon skrev att hon önskade att hon kunde hämtat möblerna själv, att det hade varit roligt att få se huset. Hon nämnde ingenting om att jag skulle hjälpa henne med fraktkostnaden utan skrev att hon skulle ordna allt själv och att det var viktigt att jag skulle känna mig trygg och att möblerna inte skulle hämtas förrän summan fanns på mitt Paypal-konto.

I den första Paypal notifikationen står det att pengarna mottagits och att man ska invänta vidare instruktioner då fraktsumman även betalats in... I andra Paypal notifikationen står det att denna person betalat in summan för blocket annonsens vara samt fraktkostnaden som jag i min tur ska sätta in på WesternUnion. Det står också att denna form av transaktionen inte går att avbryta och att Paypal nyligen tillsatt en säkerhetspolicy som innebär att pengarna hålls kvar av dom tills fraktbolaget har fått den summa dom ska ha, först då kommer pengarna att synas på kontot. Detta för att samtliga inblandade parter ska vara säkra.

Tjejen hör av sig direkt efter att jag fått dessa Paypal notifikationer och låsas vara chockad över Paypals nya regler och beklagar och ber om ursäkt och är sååååå ledsen för problemet hon åsamkat med frakten! Hon säger att hade hon vetat att det skulle vara så här "struligt" skulle hon aldrig skickat fraktsumman via Paypal utan skött den biten själv! Hon menade att hon gjort så här vid alla andra inköp hon gjort och att det varit smidigaste sättet och förklarade att samtidigt som man betalar in fraktsumman gör man bokningen till fraktbolaget... hon skrev att det var viktigt att man var hemma den tid man bokat med dom.

Jag tog ju bort annonserna på Blocket och ansåg dom vara sålda när jag fick Paypals första notifikation om att pengarna mottagits, då jag ännu inte anade oråd!

När det andra brevet kom där det stod att jag skulle betala frakten blev jag misstänksam... jag bad henne då att avbryta transaktionen och ville avbryta hela affären. Det gick ju självklart inte, plötsligt blev jag skyldig att betala in till WesternUnion... om inte så skulle jag vara bedragare och hon blev orolig och stressad då hon betalat in en stor summa pengar som inte gick att stoppa! Vi började kolla upp detta ordentligt jag och mannen och hittade då varningar om denna liga... vi betalade aldrig något givetvis! Men det känns ändå obehagligt... Jag fick panik när hon började mana mig om att jag var bedragare först innan jag förstod att allt var fejk!

Vi började jämföra mailen från paypal med tidigare betalningsnotifikationer vi fått därifrån och upptäckte att länkarna i dessa nya notifikationer inte fungerade, annars ser de identiska ut... Mannen min lyckades spåra en länk i Paypal notifikationen och hittade mycket riktigt varningar om ligan på Ebay bland annat, dom härjar även där!!! Hon hade inte betalat in några pengar alls utan hela affären var fejk från hennes sida...

Vilken blåsning, sjuuuukt obehagligt då hon gick in i en så personlig konversation!

Nu sitter jag här och kokar av ilska och skäms för att jag var så naiv, som tur litade jag på magkänslan och kollade upp detta ordentligt.... Är rent ut sagt skit förbannad! Nu måste jag börja om med hela försäljningen och lägga upp nya annonser... besviken.... men glad för att jag hann att bli misstänksam i tid!

Kommer att kontakta Blocket idag och ifrågasätta varför ingen varning gått ut på deras hemsida då det uppenbarligen är fler som råkat ut för samma sak. Kommer även att polisanmäla händelsen! Har du råkat ut för liknande eller någon du känner blir jag super glad om du hör av dig!

Mannen min blev blåst på Ebay nyligen när han skulle köpa en grej till datorn, det är väldigt lätt att trilla dit då dessa personer är så förtroendeingivande!

Ville föra detta vidare, ifall någon av er kära läsare råkar ut för samma grej!

PS. Jag har sänkt priserna på möblerna och hoppas på bättre lycka denna vecka. Detta finns alltså ute till försäljning nu igen.... TILL SALU!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails