torsdagen den 15:e november 2012

Att vara sin egen konstnär...

15/11 Inlägget är nu uppdaterat med STEG FÖR STEG beskrivning längre ner!

Ja ha gott folk, efter tionde mastodont förkylningen denna höst är jag återigen på benen, vi har en riktig "krossa revbens hosta" allihopa och är galet trötta efter antal vakennätter med lillen som kräks och kräks av alla hostattacker och en mor som väcker honom med sin egen hosta när han väl lyckats somna... sovrummet är heltäckt med hinkar och handdukar och vi går runt i våra pyamaser och känner oss för tillfället rätt grå. Det är en seglivad sak det här... och hostmedicin-flaskorna är tomma så det får bli att ringa till läkaren!

Men, innan vi blev nockade av bacillerna för tionde gången denna höst var det full fart här i några friska mellandagar och idag ska jag visa er min växande samling 1700-tals konst! Har lovat att berätta och frågorna om tavlorna har haglat in så självklart ska ni få arbetsbeskrivning. Jag har inte målat dessa, eller jo målat har jag visserligen men inte hela motivet!

Tavlorna är tillverkade med decoupage teknik... där jag lackat upp olika 1700-tals motiv utskrivna på tunnt fint fotopapper ovanpå linnepannåer och träpannåer i olika storlekar och tjocklekar. Resultatet är väldigt oljemålningslikt då jag även målar in motiven längs kanterna en bit upp över själva motivet och drar panseldrag i lacken, det tunna pappret sjunker ner i duken och får fin struktur. Slutligen använder jag mig av en konstnärsfernissa och sprayar över hela tavlan för en sidenmatt topp finish. Allra sist har jag gett vissa av tavlorna lite extra patina med krackelerade kanter.

Jag har haft detta i tanken länge men inte kommit mig för förrän nu då det är en hel del material som behöver inhandlas till detta och en hel del arbetstid som går åt. Tavlorna blir av den anledningen inte gratis men nog så mycket billigare än äkta vara givetvis! Ett alternativ för den som inte har råd med äkta konst, antika tavlor och inte nöjer sig med inramade konsttryck...

När vi är friska och lusten infinner sig ska jag fortsätta med min konst tillverkning... på vardagsrumsväggen ska det bli en större samling. Tre är klara till den väggen och väntar nu bara på ytterligare sällskap och upphängning. Fler väggar i huset ska få några samlingar, bland annat trapphallen.

Jag uppdaterar med steg för steg beskrivning i eftermiddag, min lillprins är utom sig här och vill läsa saga och dricka välling. Så jag får återkomma när han sover middag!

NU finns steg för steg beskrivning längre ner!

För att se bilden i större format... högerklicka först... vänsterklicka sen och öppna bilden på ny flik!






Ok, det blev en lång middagssovning med lillen, jag somnade jag med så uppdateringen fick vänta, men nu är jag på alerten igen... här kommer den!

Idéen till dessa tavlor är helt och hållet min egen... någon undrade om jag kunde hävisa till någon annan men det kan jag alltså inte, jag har aldrig hört, läst eller sett någon göra detta och jag har funderat i över ett halvår på om det skulle bli bra och överhuvudtaget vara genomförbart... resultatet motsvarar mina förväntningar helt klart, men det var svårare än jag trodde det skulle vara! Problemen ni stöter på under arbetets gång tar jag upp nedan.

Material som behövs är följande:
  • Färgskrivare som skriver ut A3 format med fotokvalitet
  • Fotopapper av tunnaste kvalitet med matt yta, vanligt papper går också men då släpper färgen lätt och missfärgningar kan uppstå av lacken. Utskriftkvaliten blir inte heller lika bra på vanligt papper.
  • Canvaspannåer/ linnepannåer med kilram eller med pappskiva bakom... jag köper från Colorama. Pannåer med pappskiva bakom är stabilare och lättare att använda men är tunnare än kilramspannåer och får inte samma effekt runt kanten.
  • Decoupagelack, jag använder Royal Coat från Panduro, finns också speciallack för just canvastyg men det fungerar bra med detta lack också. Detta används både som lim för att fästa motivet och som topplack ovanpå.
  • Decoupagepensel med bred, kort, mjuk borst, min inköpt på Panduro
  • Topplackspensel med bred, lång, mjuk, borst, min inköpt på Panduro
  • Akrylfärger/ hobbyfärger som går ton i ton med dina motivs kanter, mina från Panduro
  • Hobbypenslar i olika storlekar till hobbyfärgerna, mina inköpta på Panduro
  • Färgpalett som du kan blanda dina färger på för rätt nyanser... funkar med vad som helst!
  • Stekspade i plast eller något annat du kan använda som skrapa när du ska fästa motivet på pannån... Se till att det inte är vasst i någon kant så det repar upp det våta känsliga pappret.
  • Upphängningskrokar, mina inköpta på Colorama
  • Konstnärsfernissa, All Purpose Matt Vanish från Windsor & Newton heter min, inköpt på Colorama
...en hel del material som ni ser, men väl införskaffat så kan du tillverka många tavlor! Har inte räknat ut styckpriset för varje tavla men gratis är det som sagt inte, men många nollor billigare än antikt och äkta! :)

Gör så här!
  1. Skriv ut det motiv du vill ha på din skrivare, se till att bilden du skriver ut är högupplöst. Välj motiv smart... du ska måla in kanterna! Mät din pannå och skriv ut så nära den storleken du kan, välj kantfri utskrift med högsta utskriftskvalitet så att inte motivet blir kapat och randigt för att utskriftskvaliteten är dålig. Räcker inte papprets storlek till i bredd eller höjd för att täcka din pannå målar du in kanterna så motivet ser ut att täcka hela pannån ut i kant.
  2. Lacka hela pannån med decoupagelack, ta rikligt med lack då tyget suger mycket!
  3. Lacka hela baksidan på ditt pappersmotiv, var noga med kanterna... börja alltid från mitten och arbeta utåt, bättre på om lacken hinner torka till innan du är klar på någon fläck.
  4. Fäst motivet på pannån, tryck försiktigt dit en bit i taget, börja vid ett hörn och försök att få det rakt. När pappret väl läggs på kan det inte tas loss, du har bara en chans att få det bra!
  5. Jobba med stekspaden/skrapan från motivets mitt och tryck försiktigt så du inte repar upp det våta pappret men samtidigt ganska hårt så att pappret sugs in ordentligt i underlaget. Jobba millimeter för millimeter och tryck ut alla luftbubblor och överflödig lack mot kanterna. Detta är svårt! Pappret bubblar sig rejält och man får vara riktigt envis för att få det bra. När pappret sitter bra ska du pressa med stekspaden/skrapan ytterligare en gång för att få fram linnestrukturen under. Allteftersom pappret sen torkar kommer de flesta bubblor att slätas ut, men var där och tryck till dom bubblor som inte ger med sig under tiden pappret torkar. Tryck inte i blöt topplack, vänta tills det torkat till annars får du tryckmärken som inte går bort.
  6. Lacka hela motivet samt kanterna ut över canvasramens kortsidor med samma decoupagelack och decoupagepensel (den med kort borst). Dra lacken lodrätt från kant till kant över motivet tills du får en jämn lackyta. Låt torka!
  7. Finns det bubblor kvar när pappret är helt torrt då ska du ta en sylvass skalpell och skära upp pappret, försiktigt lyfta upp kanterna i bubblan och trycka in mer lack med en tunn pensel så att bubblan försvinner. Pillrigt!
  8. Lacka hela motivet igen fast denna gången drar du lacken lodrätt över motivet från kant till kant. låt torka! Lacka ytterligare en gång om du skurit bubblor i pappret och märken efter kniven syns!
  9. Måla in ditt motiv med acrylfärgerna, måla kanterna och fortsätt med motivet ända ut i pannåkanten och hela sidorna på pannån. Lägg rikliga lager med färg så att papperskanterna försvinner i pensel dragen, tänk oljemålning och försök att måla med samma känsla som ditt motiv är målat med! Måla även delar av bakgrunden längre in i ditt motiv för att få allt att flyta ihop fint. Detta kräver lite fingerfärdighet, men man behöver inte vara mästare!
  10. Lacka återigen hela motivet samt kanterna med decoupagelacket, dra lodrätt och låt torka! Använd den långhåriga lackpenseln.
  11. Lacka ytterligare en gång med den långhåriga lackpenseln, dra lacken vågrätt från kant till kant, ta sedan en tunnare pensel och dra försiktigt i lacken längs vissa konturer du vill få in livfulla pensel drag i. Låt torka!
  12. Skrapa fram kanter på din tavla med vas kniv...
  13. Spraya hela tavlan med konstnärs fernissan, låt torka!
  14. Fäst upphängningskroken...
  15. KLART!
TIPS 1 Efter moment 10 kan man också lägga på ett krackeleringslack (finns på Panduro) och sen fortsätta med steg 11 när detta har torkat. Effekten blir ytterligare lite oljemålningslik då lacket på vissa ställen krackelerar. Detta gör dock tavlan glansigare då detta lack är tjockt och högblankt. Glansen blir delvis kvar även om man lackar med mattare lack ovanpå, inte högblank men glansigare... Att avsluta med ett helmatt lack är till sin fördel om man ger sig på detta. Spraya med konstnärsfernissan när allt är klart!

TIPS 2 Om du inte vill ge dig ut och köpa canvas/linne pannåer kan du använda en mdf skiva eller  massonitskiva eller träskiva, dock uteblir linnestrukturen då! Är man galet kreativ kan man göra sin egen pannå genom att häfta dit grovt linnetyg på sin egen skiva... repa upp någon kant på sidan så tyget blir trådigt och lite slitet när du målat klart din tavla, så blir effekten ännu mer "antik oljemålning" lik!

Många timmar senare kan du stolt beskåda ditt mästerverk och glatt ge dig i kast med nästa! Vill du effektivisera, gör flera samtidigt! :)

Det är inget snabbpyssel det här, men väl värt mödan för den som är galen i gamla oljemålningar men inte lyckas införskaffa någon!

LYCKA TILL!

Här finns ett annat alternativ till 1700 tals konst på väggen, Anna berättar om sina fina konstryck HÄR!



14 kommentarer:

Hannis sa...

Nu börjar det pirra i min mage!
Av tavlorna, och av dina magiska bilder. Och att du delar med dig av dina pyssel.
Som fjärilarna, pysslet som jag sparat i en pärm. Och som jag har på min "att göra i lugn och ro lista"

Men fy 17 för sjukdomar!
Hoppas att ni blir friska snart och får njuta av dagarna på roligare sätt.

Kram Hannis

lisashus sa...

Man får helt klart en känsla av 1700-tals slott/herrgård när man tittar in här hos dej! Så ljuvliga bilder och så vackert du har det! Vilken fantastisk idé med tavlorna och jag kan verkligen tänka mej att de blir nästan autentiska! De passar ju som handsken i din fina miljö!
Hoppas att ni snart piggar på er! väldans många envisa flunsor och förkylningar denna höst!
Kryapådejkramar
Lisa

Fågel Blå sa...

Åhhhhhhhhhhh så vackra!
vad duktig du är
Kramar Kathrine

Anna sa...

Helt underbara tavlor! Ser verkligen äkta ut! Limmar du först fast fotot på pannån och sedan lackar ovanpå det?

Hoppas att ni kryar på er snart!

Kram!

:)Anna

Camillas Lantliv sa...

Nej men fy vännen. Jag skickar över styrkekramar och krya på er hälsningar. Du är så otroligt duktig, finaste tavlorna jag sett. Vart får du dessa ideer ifrån? Vackert för öga och själ. Stor kram <3

Anonym sa...

Hallå, älskar fullständigt dina tavlor!!!!!! Å ditt vackra hem, första gången jag kikar på din blogg, o tro mig, jag älskar det jag ser!! Tack för en så vackert inspirerande blogg! Kram Linda/ystad

Familjen Zaar sa...

Vad vackert med tavlorna & ett bra spartips ! ;) Usch & fy för hosta !
Hoppas att ni kryar på er snarast !
Kram Anki

Anonym sa...

Jättevackert! Jag tycker att du är jätteduktig - har du "kommit på själv" eller läst hur man ska göra? Inte för att det spelar roll egentligen, men jag tänkte att det kanske fanns ännu mer inspiration för oss (jag) som är lite trögstartade vad gäller sånt här, men gärna vill prova så mycket. ;) Susanne

Marie maräng sa...

Men vad duktig du är! Dom är jättefina :)

Och som vanligt är dina bilder magiska med ett vackert sken.

Hoppas ni blir friska snart.. det tar hårt på krafterna när man inte får sova i förkylningstider.

Krya på er!
Kram Marie

Reissuja ja romantiikkaa sa...

Vilken Blog !!! Första gången här..så fina bilder, färger och allt !! Jag gillar ! Nam, nam, nam..

House and Garden by Bia sa...

Vilken härlig ljusstake som står i trappen...me like!
Önskar dej en mysig lördagkväll!!
Kram

Anonym sa...

Tack så mycket för uppdateringen om hur man gör dina jättefina tavlor. Jag tror vi alla förstår att det inte är något man bara svänger ihop en kvall... Jag tycker de är JÄTTEVACKRA och önskar att jag själv var lika kreativ som du! Önskar dig en skön helg!/Susanne

Hannis sa...

Tack för din så alltid pedagogiska förklaring!
Ska banne mig försöka.
Du är så duktig på att skapa vackra saker!!!

Kram Hannis

Anna sa...

Tack söta Jenny för att du länkar till min blogg i detta imlägg! Jag blev oerhört inspirerad av dina vackra porträtt och önskar att jag hade tålamodet som krävs för att tillverka egna alster, såsom du gör!

Mina konsttryck är inte fullt så tålamodskrävande, men flitens lampa lyser för fullt med att hitta passande målningar som dessutom är högupplösta så de passar att göra konsttryck av!

Många kramar!
:)Anna

Related Posts with Thumbnails