lördag 3 november 2012

En mystikens fest...

Igår hade vi November-fest här hemma... en fest i mystikens tecken... för att välkomna vintern och tända ljus för alla Helgon och även busa lite Halloween. Huset fylldes med ljus, bordet dukades i dimmiga November färger och vackra cremevita pumpor arrangerades i stilleben. Bilderna fotade jag i hast medan jag förberedde... slutresultatet hann inte förevigas tyvärr. På bordet hällde vi ut en korg med vackra höstlöv och i taket hängdes det upp nakna knotiga äppelgrenar, de svarta strutarna fylldes med godis. Hallen blev en trollskog med äppelträd... vardagsrummet blev en gammal slottssal med knarrande golv, flackande lyktor och porträtt som följer en med blicken. Kvällen tema var spökslott... självaste Marie Antoinette tog emot gästerna i hallen ;)

Både svarta och vita madam var på besök, två spöken som tog alla med storm... Tjejerna och jag satt uppe till långt in på natten och pratade om just andar och spöken... och livet efter detta och filosoferade, delade tankar och hade det så mysigt. Alla helgon är en sån helg för mig... en helg då jag tänker extra mycket på "andra sidan"...

Idag har jag en ensam kväll i huset, förr var jag mörkrädd men det är jag inte längre... jag njuter av att vara ensam... jag har tänt ljus i trädgården som glittrar mot mig så vackert här i sena kvällstimman... och i stugan sprakar brasan och ljus lyser upp vart skrymsle och vrå. Har kastat några blickar mot min vackra Heliga Maria staty med sitt lilla jesusbarn i famnen och känner frid i både hjärta och sinne ikväll... jag fascineras av Maria kulturen, den är så vacker.. där hyllas kvinnorna och moderskapet! Uppdaterar! idag firar vi dock de helgon som inte har något namn i almanackan, det lärde jag mig nyss...

Nu ska jag läsa om Alla Helgons ursprung... har inte någon kunskap om det, vet bara att vi här hemma i Sverige smyckar gravar med kransar och tänder ljus och att våra bortgångna släktingar och helgon firas. Jag vill veta mer... det är sån jag är... vetgirig bok-slukerska... för det finns så mycket att lära sig om... och kunskap är nyckeln till insikt!

Uppdaterar! Detta var mycket intressant läsning, nu förstår jag min känsla för det hela... jag tycker dessa två ceremonier går hand i hand, för mig krockar dom inte alls... så jag slår ett slag för denna helg... för både mystiken, vintern och helgonen och de som inte längre finns bland oss! Lite glädje och bus gör mörkret roligare och tankarna om de döda och helgonen får gott om utrymme ändå, jag missar inte en sekund av detta för att jag firar denna helg och högtid i glädjens tecken. Läs mer om Alla Helgon och Halloween helgens ursprung HÄR!

Varmaste kramar och ljus till er alla i mörkaste November, jag är så innerligt glad och tacksam för alla underbara mail och kommentarer... och för alla som läser... som tar sig tid! Tack för att ni delar era tankar med mig...

Nedan... en spooky dukning tar form... men när mörkret föll tändes det mängder av ljus i vårt hus!








Related Posts with Thumbnails