torsdagen den 27:e december 2012

Glimtar från årets jul....

Julen 2012 lider mot sitt slut och vi njuter av några lediga mellandagar... så gott det nu går att njuta när bacill elak är på besök!

Hela familjen har varit sjuka i över en månad nu och innan dess hann vi bara vara friska någon vecka. Av den anledningen blev julen väldigt enkel och lugn här i år... 14 veckors brak förkylning med hosta, feber och allt som hör till sen augusti då lillen började dagis börjar kännas tungt. Han klarar inte dagissjukorna så bra... han blir sjukare än de andra barnen och hinner inte bli frisk mellan omsmittorna. Outvecklat immunförsvar säger läkarna, penicillin hjälper för stunden men sätter ner immunförsvaret ytterligare och så fort han möter någon förkyld blir han sjuk på nytt fast ännu värre. Ska räkna med konstant sjuka i något år till minst och ungefär 3 friskdagar mellan utbrotten säger läakarna. Jag var beredd på mycket sjukdom precis som det alltid blir vid dagisstart och små barn, men detta var lite av en chock. Känns inget bra alls, han börjar gå ner i vikt också av alla kräkningar hostan orsakar och vi ska snart in på nya kontroller... Ja så jag måste tänka om, dagis verkar inte fungera för Noah. Dagmamma med liten barngrupp skulle vara bättre, men tror inte vi har någon i den lilla ort vi bor och det är långt till större städer härifrån... kan barnflicka vara ett alternativ kanske!? Barnflicka känns så gammaldags och avlägset... finns det ens???? Känns så sorgligt att han inte kan gå på dagis, för Noah älskar verkligen att vara där!

Sömnbristen och hostan har knockat mig och jag sitter med inflammerad nacke, axlar, vänsterarm och rygg... skulle behöva sova i en vecka minst, men se det blir det inget med för i helgen väntar två reportage som ska fotograferas! Eftersom jag måste passa sjuka barn på dagarna får jag företaga som fotograf på helger, kvällar och nätter just nu... så bli inte förvånade ni som får svar på era mail klockan 04.00, det är enda tiden jag har just nu! Låter ju väldigt beklagligt, men sanningen är att jag är så lycklig över mitt jobb och framgångarna att jag måste nypa mig i armen. Jag gör gärna nattpass en tid bara jag får ihop det, men jag måste hitta en lösning... för det håller ju inte i längden!

Ska vila ordentligt idag och samla kraft för jag ser så mycket fram mot detta! Har laddat dagens frukostbord med te och honung, halstabletter, D-vitamin, en hög apelsiner, Ipren, voltarensalva och starkaste hostmedicinen jag kunde få utskriven.. hahahaha... en hutt av den ska nog råda bot på mina sönderhostade muskler! Nu ska vi bli FRISKA!!!!! :)

Visar er några glimtar från några av julens dekorationer här hemma idag. Kommer med säkerhet vägra att julen är över detta år också... kommer äta risgröt och spela julmusik och låta allt stå framme ett bra tag till. Granen är så grönskande och frisk så den får stå över nyår också... kanske kör klassikern och behåller julen till tjugondedag-knut  :) Jag tröttnar fort annars men förra julen hann jag inte heller med så det blir två långjular på raden här!

God fortsättning önskar jag er alla... med sköna mellandagar och tid för gemenskap och mys!!!!

Ett gammalt fönsterbord har hittat plats i vardagsrummet under tallrikshyllan. Bordet är inköpt på Mångfaldens hus i Turinge... när jag orkar ska jag patinera det med mörkt vax så det får en mjukare cremefärg.

Ljuvligaste julklappen fick jag från en god vän... en antik St Therese i sköna mörka färger. Så lycklig för denna, älskar madonnor! Fick så underbara NoaNoa sockar från en annan god vän också som jag ska visa framöver... tackar livet för mina vänner, den bästa presenten är att jag får ha er i mitt liv!

Grandoft och glittrande kulor... årets gran är klädd i guld och pudriga pasteller. Bokmärken och polkakäppar fyller ut mellan dyrgriparna. Köper några nya kulor varje år... så mysigt att samla på!

Frostvita votivlyktor står nu på gamla äppelskänken istället för rosa som jag haft tidigare, skönt med ombyte... finns att köpa på Jerners rum i Mariefred. Ängeln i fönstret kommer också därifrån...

Mjuken i kruka, barockskrin och fattigmanskulor samlat på en bricka vid fönstret. I hallen står snitthyacinter och doftar tillsammans med gröna kvistar av cypress, krukan kommer från Frejas boning. Det är svalt i hallen så blommorna håller länge!

Stenbumlingen hittad i en buske i trädgården förra hösten... tror det är ett parasollställ av mindre slag  Denna har vi som ljusstake i vardagsrummet... tycker den likar en kaka med glasyr! :)

13 kommentarer:

Ainosofia sa...

Hello Jenny,
beautiful as allways <3

lisashus sa...

Ljuvliga julbilder från ditt hem!
Roligt att du har många uppdrag och att det går bra på jobbfronten! Mindre kul med alla sjukor förstås! Fy, så jobbigt det låter!
HOppas verkligen att ni piggnar till i takt med ljuset! Man känner sej ju nertyngd bara av allt mörker som varit! Idag lite ljusare!
Hörde att du skulle till mina trakter snart!
Lycka till med reportagen!
Kramar
Lisa

Madame Petite sa...

Sweetest Ainosofia, thank you! -<-@

Mari Crea sa...

Beautiful!
Happy new year
Mari

Marie maräng sa...

Så fina bilder!

Jag jobbar idag och försöker hinna titta runt i blogglandia vilket jag hunnit med den sista tiden.

Vill passa på att önska dig ett gott slut och en god start på det nya året om vi inte hörs före!

Överkastet ligger nu och förgyller mitt sovrum :)

Kram Marie

mormorMärtas sa...

Underbara bilder!!
Hoppas ni kan njuta lite av julen och ledigheten trots alla tråkiga förkylningar...

Kram Annika

Willa Wanillan Mirjami sa...

i love your blog and beautifull photos! :)

Hannis sa...

Tack fina du för dina mjuka ord hos mig! Sorgen knockade oss fullständigt och julen känns som en dvala.
Jag fattar det inte riktigt vissa dagar. Satt igår och lyssnade på lokalradion som hade en krönika över morfar. När jag hörde hans röst så blev det för mycket en stund. Sen lugnar jag mig och kommer till ro igen en stund.
Det får vara så ett tag känns det som.

Vad jobbigt med din lilla!
Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt.

Nu har jag njutit av dina fina bilder en stund.
Tänkte på dig igår när jag satte mig ner och pysslade med en tavla.
Du är en inspiration på flera plan.

Kram Hannis

Rose A sa...

Vad tråkigt att höra att Du är sjuk ! Hoppas att Du kurerar dig så att allt blir bättre snart ! Jag såg på www.magnoliapearlclothing.com att de sökte en fotograf för fotografering av deras nya katalog,och kände att de måste få veta att Du finns så jag tipsade dem om din blogg så de får se dina vackra foton ! Nu är det väl lite långt för både dem och dig till Usa,men... man kan ju hoppas ! Gott Nytt År !!:D:D

Anna sa...

Ljuvligt vackra bilder! Granen ser fantastisk ut! Åh, ag kommer ihåg hur det var under dagistiden! Vi hade 2 småbarn med 2 år mellan och vi var konstant sjuka! Hoppas att ni kryar på er och blir friska snart! God fortsätting och Gott nytt År!

Kram
:)Anna

violashabby sa...

dear jenny,I wish I could Have you here in italy to help me in making my house as beautiful as yours!!!
I'm amazed of your talent for interior decoration!!!
happy new year!!
wait for yur posts ever!!

LOPPISLIV sa...

Ohhhh så underbara bilder från ditt vackra hem, jag njuter......
God fortsättning goa Jenny och Krya på er!! Stor kram Paula

Malin ~ inredning och annat sa...

Åh, det är så fint att inreda med tygklädda provdockor. Ha en stor i mitt sovrum (bild: http://malinlindstroms.blogg.se/2012/december/welcome-home.html)

Vart har du köpt din, i lite mindre modell? :)

Related Posts with Thumbnails