torsdagen den 13:e december 2012

Nostalgiska vaddfigurer....

Hemkommen från sötaste luciatåget på dagis... yngsta barngruppen tog hjärtat med storm, vilka modiga barn! Nuttiga små tomtar, glada papparkakegubbar, glittriga tärnor, stolta stjärngossar och fagra lucior... så sött!

Lite lunch i magen sen bär det av mot blomsterhandeln för idag ska det bli girlander och kransar bundna här inför ett kommande julreportage... och på tal om det så söker jag fler hem att fota jul i nu, bland annat för Jeanne d 'Arc Living 2013 och 2014... gediget gammaldags och nostalgisk ska det va!!!! Har du det jag söker är du hjärtligt välkommen att maila mig en kort presentation och några översiktsbilder från ditt hem till info@madamepetite.se

OBS! Jag är fullbokad med jobb fram till 6 januari och har många deadlines nu till årsskiftet så julreportagen kan inte fotograferas förrän efter Trettondagjul...

Så, vidare till dagens post och heta ämne! Ingen har väl undgått hysterin efter antikt julpynt och nostalgiska vaddfigurer!? Ja, jag är upp över öronen förälskad i dessa charmanta småsaker, precis som många andra och jag önskar mig en massa sånt antikt fint pynt men det är alldeles för dyrt! Men ni vet hur jag är, kan man fixa på annat vis gör jag gärna det! Så jag pysslade ihop egentillverkade vaddfigurer här om kvällen... det står så fint beskrivet hur man ska göra i förra årets julnummer från Jeanne d 'Arc Living. Har du inte tidningen lämnar jag en beskrivning under bilderna...

Det var pyssligt, kladdigt och rätt svårt, jag gjorde två och det får räcka... men väldigt roligt för den som är kreativ och fina blev de, det tycker jag allt! :) Pojken följer mig med blicken vart än jag går... det blev lite magiska, fick liv på något vis och känns som små personligheter... men så är de ju också gjorda med kärlek!

Hoppas ni alla har en underbar gnistrande Lucia!






Att göra en nostalgisk vaddfigur!

Du behöver:

- Vadd, jag tog min vadd från ett gammalt barntäcke!
- Piprensare, jag tvinnade ståltråd och lindade med papperstejp istället.
- All round lim
- Ansikten, jag skrev ut fina bokmärksbilder från nätet...
- Brunt papper, tidningspapper, silkespapper etc till kläder och dekor.
- Pärlor, knappar, glitter etc för dekoration.

  1. Linda vadd och klister runt piprensare och forma en kropp, se bilden ovanför.
  2. Limma mer vadd runt figuren så att den får en fin kroppsform.
  3. Limma fast pappersansiktet du skrivit ut på kraftigare papp och klipp ut.
  4. Limma fast ansiktet på den runda ringen du format av piprensare och vadd, se bilden ovanför.
  5. Klipp ut former av kläder och sätt dit med lim, jobba med fler lager för att bygga ut och få ihop allt. 
  6. Jag gjorde mamelucker och stövlar på flickan, över fick hon en kappa med knappar. Muffen över händerna sydde jag av en bit ullfilt. Hennes sjal är gjord av silkespapper.
    Pojken fick jacka, byxor, stövlar och stjärngossestrut  Kragen vek jag av brunt papper, likaså midjebältet och brevet under armen.
  7. Stryk lim fläckvis ovanpå hela figuren för att få ihop vadden lite så den inte är så fluffig, dutta slutligen lite te, kaffe och eventuellt lite sot över limmet så att figuren får lite antik finish.
Man kan dekorera hur mycket man vill, jag tänkte göra en postväska till pojken och en julgran att bära under armen också när jag får tid över! :)

LYCKA TILL!




17 kommentarer:

Tidevarf sa...

Hej,
Dom blev ju jättefina, såg också reportaget och blev frestad och prova.

Kram
Anneli

Marie maräng sa...

Oh, så fina vad duktig du är!

Önskar dig en fin 3:e advent!
Kram Marie

lisashus sa...

Jättefina figurer och tack för beskrivning och tips!
Kul att du har fullt upp med uppdrag!
Säkert blir det fina reportage, så duktig som du är!
Kram
Lisa

.♥.Gaby.♥.Homestyle.♥.. sa...

Beautifull♥..;))
Hugs♫♥♫ Gaby..♥

Ainosofia sa...

<3

Fågel Blå sa...

Så duktig du är dom blev så fiiiiina!
Har du någon över att sälja så köper jag den gärna!!!
Önskar dej en fin Adventsheög
Kramar Kathrine

mormorMärtas sa...

Oj vad fina de blev!!
Ja köpa går ju inte men jag kanske också skulle pröva att göra egna...

Kram Annika

la commode d amélie sa...

Hello! I found your blog through another blogger and I find it beautiful. I really love this romantic, vintage and shabby style. Congratulations!
Deborah

violashabby sa...

hello! your house is the most beautiful I've ever seen! you are very talented in interior decoration and photografy! noone can deny,I swear!!! congratulations!!!

Meta sa...

Det lyckades du ju bra med, såg det också men vågade inte försöka såg så svårt ut. men det kanske går.
Ha en fin söndags kväll
Kram Meta

Viola sa...

Dom blev verkligen fina..här jagar man vårblomster för fullt..har fått tag i de jag vill men inte pärlhyacinter..ingen som tar hem så tidigt..vi höres, kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbara!
Kram,
Regina

LOPPISLIV sa...

Ohhh så fina julfigurer du gjort!
Ser bedårande ut! Kram Paula

Vitt hus med svarta knutar sa...

En riktigt GOD JUL önskar jag dig!
Kram,
Regina

lisashus sa...

En riktigt GOD JUL önskar jag dej och din familj!
Kramar
Lisa

Min väg tillbaka sa...

Jättefina figurer!

Flora sa...

Hello love your wadding ornaments so much, can you share where you purchased the book with instructions for making them ? Would you please tell me the name of the book/magazine ? My email is billsgrl@sbcglobal.net, thank you in advance .
Blessings,Flora

Related Posts with Thumbnails