lördagen den 9:e februari 2013

Fixa kaffebänk i köket...

Golördag gott folk!

Februari har slagit till med rejält snödjup, blåst och kyla... lusten till utomhusaktiviteter känns avlägsen och något stelfrusen. Helgen kommer njutas i stugvärmen och jag sitter här nu med morgonkaffe och funderar på några små projekt vi länge haft i tanken men inte kommit oss för att påbörja.

Vi har haft en plan om att bygga en köksbänk där under fönstret, en enkel med reglar mellan väggarna och bänkskiva som våra övriga bänkskivor. Sen två hyllplan och draperi framför istället för skåpsdörrar. Men det blir liksom aldrig av... Jag har även haft en dröm om att hitta en gammal köpmansdisk i rätt storlek för denna plats.. för billig peng, inte för tio-tjugo-trettiotusen... men den drömmen slår liksom aldrig in!!! 
Förra helgen tog vi oss i kragen och påbörjade fixandet av vårt hemmakontor i övre trapphallen och skulle bära ner gamla skänken i källaren då jag inte har funnit ut någon plats för denna. I ärlighetens namn har jag inte gillat den särskilt mycket heller men så kom mannen på att vi skulle mellanlanda med den i köket och ta en kaffe innan vi bar den ner ytterligare en trapp... och så fick det bli. Kaffepausen har nu varat i en vecka och skänken kom inte längre...

Där står den nu... och saken är den att jag gillar den där. Helt fel blev liksom rätt i mina ögon. Svängda sirliga ben och lite stilig så där ska den nu få tjäna som köksbänk framöver. Vi ska bygga en toppskiva av en tung tjock ekskiva som ska få dekorfasade kanter precis som de andra bänkskivorna och oljas i valnötsfärg. Det är en riktigt kraftig skiva så skänken kommer nå upp mot fönstret och få bättre arbetshöjd. Vad tror ni, kan det funka? :)

Man skulle ju kunna sätta dit hjul under också, alltså för att få lite extra höjd! Men det skulle bli en väldigt hjulbent bänk då, hahahaha..... Kanske inte så snyggt vid närmare eftertanke!

Vi testar med den här.... blir det inget bra bygger vi bänken som planerat med hyllplan och draperi. Blir det bra med skänken har vi en lite annorlunda köksbänk och jag fick nytta av den till slut ändå. Tanken är att vi ska ha kaffehörna här. Kaffetant som jag är vill jag ha sånt nära till hands men samtidigt inte tulla på ytan på stora köksbänken. En sån där vägghängd koppställning vore fint på väggen istället för lilla hyllan, visst vore det! :)

Det är mer projekt i köket på gång... ska bli kul att visa er sen...

Underbaraste helgen till er kära vänner, ni är så fina att hjärtat svämmar över... hoppas jag får lite tid ikväll att titta in hos er. Det var länge sen jag hann med att titta, njuta och skriva några hälsningar. Det längtar jag efter!

Ja här mellan skafferiet och kyl/frysen hamnade alltså gamla "fulskänken". Har inte varit så där jätte förtjust i den... men kan tänka mig att bli det nu när den ska få en tjock ektopp. Kan bli läckert! Där på kaffebänken står en samling gamla plåtburkar fyllda med te och kaffe... de söta burkarna med rokokomotiv kommer från underbara Violas butik Romantiska ting.

Skafferiet byggde vi när vi renoverade köket hösten 2011. Det ser ut som ett helt vanligt klassiskt skafferi inuti, med en massa vitmålade trähyllor... och en miljard grejer... som väntar på snyggare förpackningar! Sånt där blir aldrig prioriterat här, finns alltid en massa viktigare hål att stoppa pengarna i. Men drömmar är gratis som tur är! Nyckeln till skänken måste ligga högt... lilleman älskar att röja i skåpen!

Lite tillfälligt uppställt för att känna in känslan av caféhörna... blir nog bra sen när det är klart. Diskhon väntar på projekt "drällskydd i plåt" som ska sättas upp på väggen bakom. En till sån där grej som aldrig blir av... och som jag får otålighetsnippran på!

Hittade en gammal våg i ett skrymsle nere i källaren, ihop med en gammal bibliotekslampa och en super ful fotogenlampa med klotkupa! Helt klart den fulaste fotogenlampa jag sett så den fick stå kvar där nere :) Tror de gamla grejerna är kvarlämnade från husets första ägare, han som byggde. 
Före detta kaffehörnan som skulle vara fri från prylar för mer arbetsyta ni vet.... den är nu belamrad med grejer igen, till mannens stora förtvivlan!!! Hopplösa jag, kan bara inte låt bli att fixa ögongodis! Lovade att jag skulle hålla denna yta fri från porslin och burkar, bara låta den vara tom och praktisk så att man kan ställa köksmaskiner där... ni vet brödrost, bakmaskinen, mixern och sånt man behöver tillfälligt när man ska laga mat. Ska sluta lova saker... iallafall när det kommer till prylfria bänkar!

...ja, så ett litet collage på det bara för att jag skulle få en anledning att vara lite extra långrandig idag när jag äntligen hade lite tid och samtidigt få visa upp söta votivlyktorna i frostvitt på keramikfatet. Förra gången fatet var med på bild var lyktorna rosa. Nu försöker jag byta ut det mesta av det rosa mot vitt här hemma. Vill förändra lite... få in lite ny känsla. Det räcker gott att byta ut en accentfärg på småprylar och textilier så blir det något helt annat. Kostar inte så förtvivlat mycket heller som tur är. Votivljuslyktorna har jag köpt från Violas romantiska ting och på Jerners rum i Mariefred.



17 kommentarer:

BOHDA sa...

VELICE KRÁSNÉ.
BOHDA

Kristina sa...

Hej!

Snubblade in här :)
Så fint och smakfullt du har det,
hit kommer jag igen.

Kram Titti.

Chokladvillan 1910 sa...

Åh, så fint ! Den lösningen blir ju kanon. ;) Plötsligt händer det !
Mycket fina kort & mycket fina saker som vanligt. ;)

må så gott & ha en härlig helg !
Kram Anki

Catarina sa...

Det blev jättebra, så fin skänk.
Ha de gott. Cat

Mamma C sa...

Så fint det blev.
Kram Mamma C

Ainosofia sa...

Hej Jenny :)
Alltid så vacker i ditt hem. Jag tycker det oerhört när jag tittar på de vackra bilderna.

Du nämnde tidningsartikeln att du är min favorit bloggare <3
Bra helg för dig

MammaElva sa...

Åh, kanonsnyggt!

lisashus sa...

Vilka härliga bilder från ditt kök! Skänken ser jätteläcker ut i köket! Jag gillar verkligen lite okonventionella lösningar i kök, där inte allt går efter en mall med färdiga köksskåp!

Ja, vädret du! Vilken bautavinter vi fick! Snöandet verkar bara fortsätta! Vintern är inte min årstid!
Önskar dej en skön och fin helg!
Kram
Lisa

Änglaliv sa...

Och tänk, just en sådan skänk har jag drömt om läänge! =)

Alabaster Rose Lifestyle sa...

Hello,
I just stumbled across your blog and it is stunning!!! Your photos and style are simply beautiful!!
I am now happily following along.
Wishing you a lovely Sunday.
Sincerely,
Melinda

Bonjade sa...

Such lovely atmosphere you have...
Love it!

Fine sunday

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Jenny,

Det blev ju jättebra med skänken där i hörnan! Bänkskivan ni ska göra låter som en bra idé, kommer bli jättefint!

Kram Sanna

Anonym sa...

Underbart, blev bättre än en köpmandisk!

Tänkte på det du skrev om att sätta hjul på skänken, att man kanske kan höja den underifrån i stället för att lägga på en tjock skiva. Hur skulle det bli om man byggde en låda som hela skänken kan stå på, i samma material som golvet??

När jag tittar på dina bilder som visar ditt makalöst vackra hem känner jag en blandning av euforisk inspiration och uppgivenhet, det sistnämnda för att jag undrar hur jag någonsin ska kunna komma ens i närheten av samkfullhet i mitt hem:)

kramar

Charlotte

VillaVisheten sa...

Åh så bra det blev med den bänken där, vilken tur att ni mellanlandade där:-D
Håller med Charlotte, makalöst vackert och så smakfullt är ditt hem!
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Kram Lina

LOPPISLIV sa...

Ja men se, det blev ju helt perfekt med skänken där under fönstret och så mysigt med en liten kaffehörna :-)) Kan titta på dina bilder hur länge som helst, ditt hem är galet vackert!!!
Kram Paula

Meta sa...

Ja det är så det ska va gammalt blir nytt och hur häftigt som helst med en sån fin tjej som dig. oj nu rimmade jag också. Du får då till allt så bra.
ha en fin vecka
Kram Meta

LillaFlisan sa...

Fina, Fina Jenny!
En sån otroligt vacker blogg och vilka fantastiska bilder.
Du är verkligen en helt otroligt begåvad fotograf!
(och skicklig skribent)
Njuter, och är så glad att jag hittade hit!

Största kramen

Flisan

Related Posts with Thumbnails