tisdag 19 februari 2013

Sy en cafégardin av gamla dukar...

Så var det återigen dags för lite gardinfix...

När skänken ställdes in i köket fick jag ta bort linnelängderna som hängde där. Kvar blev bara hissgardinen och det kändes så tomt. Vi ska ju ha spröjsfönster sen är tanken, men det dröjer...

Köksfönstret vetter ut mot framsidan av trädgården och gatan utanför så jag funderade på om en cafégardin skulle passa där... den skymmer lite så att folk slipper se oss ;)... och så slipper vi se bilarna som far förbi utanför när vi myser vid middagsbordet. Funderade lite på modell och har haft den där underbara gardinen som visades i SKÖNA HEM i huvudet sedan förra sommaren... fick en stund över för pyssel i helgen...

Jag älskar trasdockestilen! Ni vet... the romantic prairie style... därför kan jag aldrig inreda helt i bondrokoko anda, spartanskt bondskt 1700-tal eller sobert gråtonat gustavianskt som egentligen är de vackraste stilarna jag vet. Jag måste få pyssla och göra det lite piffigt här och var, annars blir jag uttråkad... på gränsen till galen! Kan inte låta bli rosor och gamla vintagespetsar och sånt där extra piff... det går liksom bara inte! Därför passar cottage och prairie mig bra, blandar gärna lite. Måste jag göra för annars skulle jag ju inte ha något att pyssla med! Stilarna jag egentligen älskar allra mest tillåter inget romantiskt piff egentligen... där är det det enkla och okonstlade som talar. De originalmålade möblerna och antika skatterna kommer mer till sin rätt då. Men eftersom vi inte har ekonomin för 1700-tals original måste jag tänka bortom och förbi detta och hitta min egen väg... som passar både plånbok och pyssliga händer.

Så.... Jag har en rejäl samling dukar, kragar, spetsar och tyger som jag sparat ihop genom åren på hög i skåpen. Tar fram och fingrar på dem ibland och väntar på rätt idé att använda dem till. Nu var det ett ypperligt tillfälle så fram åkte lådorna... och av flortunna broderade näsdukar, virkade kaffedukar och diverse knypplade gamla spetsar och broderier blev det en romantisk cafégardin... sydd i lapptäcksteknik. Ett par linnelappar med rosor syddes också in, så klart! :)

Satte upp den i går morse med lillen hängades i knävecken... gick väl så där! Den skulle sitta spänt och lite längre ner men så blev det inte som synes! Men väl på plats så känns"tvättlineupphängningen" rätt charmig, kanske behåller den så... Vi får se, blir det ändring så kommer den att spännas och sänkas en bit. Men testar med detta ett tag...

Arbetsbeskrivning hittar du längre ner....

Sen... ja alltså, ursäkta att jag är en så förbenat långrandig människa! Hur många rader kan man få ihop om en cafégardin egentligen!!!??? Ja helt klart många... men ni vet hur jag är, går inte att göra något åt... så tack för tålamodet! :) Det värmer så gott att ni orkar med mina inlägg, TACK ska ni ha!

Tvättlineupphängning... tanken var att den skulle sitta spänd. Vi får se... denna slarviga uppsättning känns charmig och synen får mina tankar att gå till tvättlinor fyllda med härligt doftande linne en varm sommardag.

Skänken ska fixas, den ska få en ny toppskiva i ek... i samma stil med fasade kant som våra köksbänkar. Det kommer göra den kökslik och mer praktisk... och något högre.

Inget ljus har gått förlorat.... den flortunna gardinen silar ljuset i vackra mönster över matplatsen. Broderierna och spetsarna blir effektfulla mot fönstret.

Alla hjärtans dag hjärta, eller året runt hjärta... fixat av glödgad ståltråd och gammal cremefärgad tyll.


Skänken tjänar nu som minicafé... här står kaffemaskinen, teburkar och muggar när till hands. Är man kaffetant så är man!


Lager på lager med gamla dukar och spetsar... återbruk är bara så kul!



BESKRIVNING, Sy en cafégardin av gamla dukar....

Svårighetsgrad... enkelt men pyssligt och ganska tidskrävande då gamla dukar och spetsar är sköra och ojämna. Nåla noga och tätt så att allt ligger på plats ordentligt medan du syr!
  1. Samla ihop ett gäng dukar, näsdukar, mellanspetsar, lappar av tyger och uddspets.
  2. Klipp till ett gammalt lakan i storlek som gardinen ska vara och använd som mall.
  3. Sy en smal kanal på lakanets överkant, ca 1 cm... där ska en gardinspiral träs in sen. Resterande kanter på lakanet kan du lämna ofållade.
  4. Nåla fast dukar, spetsar, lappar och broderier som ett lapptäcke på lakanet. Lakanet under gör att du kan lägga dukarna kant i kant om du vill.
  5. Sy sedan fast duk för duk på lakanet, jag sydde på maskin... men det går givetvis att sy gardinen för hand om man har tid med det.
  6. Nåla fast uddspets som läggs veckad längst ner på gadinen och sy fast.
  7. Vänd gadinen med baksidan mot dig och klipp bort allt lakanstyg så att det bara sitter kvar 1 cm tyg längs alla sömmar. Förstärkningen i sömmarna som blir av lakanet gör gardinen mer hållbar och de sköra tunna spetsarna får stöd så att stygnen inte river sönder spetsen. Det gör också att dukarna kan läggas kant i kant istället för omlott.
  8. Trä i en gardinspiral med öglor i vardera ände och sätt upp krokar i fönstret, haka på gardinen. Väljer du Sköna Hems upphängning med ståltråd istället så välj inte glödgad mörk tråd... den färgar av sig på tyget!
  9. Klart!
LYCKA TILL!






Related Posts with Thumbnails