tisdagen den 19:e februari 2013

Sy en cafégardin av gamla dukar...

Så var det återigen dags för lite gardinfix...

När skänken ställdes in i köket fick jag ta bort linnelängderna som hängde där. Kvar blev bara hissgardinen och det kändes så tomt. Vi ska ju ha spröjsfönster sen är tanken, men det dröjer...

Köksfönstret vetter ut mot framsidan av trädgården och gatan utanför så jag funderade på om en cafégardin skulle passa där... den skymmer lite så att folk slipper se oss ;)... och så slipper vi se bilarna som far förbi utanför när vi myser vid middagsbordet. Funderade lite på modell och har haft den där underbara gardinen som visades i SKÖNA HEM i huvudet sedan förra sommaren... fick en stund över för pyssel i helgen...

Jag älskar trasdockestilen! Ni vet... the romantic prairie style... därför kan jag aldrig inreda helt i bondrokoko anda, spartanskt bondskt 1700-tal eller sobert gråtonat gustavianskt som egentligen är de vackraste stilarna jag vet. Jag måste få pyssla och göra det lite piffigt här och var, annars blir jag uttråkad... på gränsen till galen! Kan inte låta bli rosor och gamla vintagespetsar och sånt där extra piff... det går liksom bara inte! Därför passar cottage och prairie mig bra, blandar gärna lite. Måste jag göra för annars skulle jag ju inte ha något att pyssla med! Stilarna jag egentligen älskar allra mest tillåter inget romantiskt piff egentligen... där är det det enkla och okonstlade som talar. De originalmålade möblerna och antika skatterna kommer mer till sin rätt då. Men eftersom vi inte har ekonomin för 1700-tals original måste jag tänka bortom och förbi detta och hitta min egen väg... som passar både plånbok och pyssliga händer.

Så.... Jag har en rejäl samling dukar, kragar, spetsar och tyger som jag sparat ihop genom åren på hög i skåpen. Tar fram och fingrar på dem ibland och väntar på rätt idé att använda dem till. Nu var det ett ypperligt tillfälle så fram åkte lådorna... och av flortunna broderade näsdukar, virkade kaffedukar och diverse knypplade gamla spetsar och broderier blev det en romantisk cafégardin... sydd i lapptäcksteknik. Ett par linnelappar med rosor syddes också in, så klart! :)

Satte upp den i går morse med lillen hängades i knävecken... gick väl så där! Den skulle sitta spänt och lite längre ner men så blev det inte som synes! Men väl på plats så känns"tvättlineupphängningen" rätt charmig, kanske behåller den så... Vi får se, blir det ändring så kommer den att spännas och sänkas en bit. Men testar med detta ett tag...

Arbetsbeskrivning hittar du längre ner....

Sen... ja alltså, ursäkta att jag är en så förbenat långrandig människa! Hur många rader kan man få ihop om en cafégardin egentligen!!!??? Ja helt klart många... men ni vet hur jag är, går inte att göra något åt... så tack för tålamodet! :) Det värmer så gott att ni orkar med mina inlägg, TACK ska ni ha!

Tvättlineupphängning... tanken var att den skulle sitta spänd. Vi får se... denna slarviga uppsättning känns charmig och synen får mina tankar att gå till tvättlinor fyllda med härligt doftande linne en varm sommardag.

Skänken ska fixas, den ska få en ny toppskiva i ek... i samma stil med fasade kant som våra köksbänkar. Det kommer göra den kökslik och mer praktisk... och något högre.

Inget ljus har gått förlorat.... den flortunna gardinen silar ljuset i vackra mönster över matplatsen. Broderierna och spetsarna blir effektfulla mot fönstret.

Alla hjärtans dag hjärta, eller året runt hjärta... fixat av glödgad ståltråd och gammal cremefärgad tyll.


Skänken tjänar nu som minicafé... här står kaffemaskinen, teburkar och muggar när till hands. Är man kaffetant så är man!


Lager på lager med gamla dukar och spetsar... återbruk är bara så kul!



BESKRIVNING, Sy en cafégardin av gamla dukar....

Svårighetsgrad... enkelt men pyssligt och ganska tidskrävande då gamla dukar och spetsar är sköra och ojämna. Nåla noga och tätt så att allt ligger på plats ordentligt medan du syr!
  1. Samla ihop ett gäng dukar, näsdukar, mellanspetsar, lappar av tyger och uddspets.
  2. Klipp till ett gammalt lakan i storlek som gardinen ska vara och använd som mall.
  3. Sy en smal kanal på lakanets överkant, ca 1 cm... där ska en gardinspiral träs in sen. Resterande kanter på lakanet kan du lämna ofållade.
  4. Nåla fast dukar, spetsar, lappar och broderier som ett lapptäcke på lakanet. Lakanet under gör att du kan lägga dukarna kant i kant om du vill.
  5. Sy sedan fast duk för duk på lakanet, jag sydde på maskin... men det går givetvis att sy gardinen för hand om man har tid med det.
  6. Nåla fast uddspets som läggs veckad längst ner på gadinen och sy fast.
  7. Vänd gadinen med baksidan mot dig och klipp bort allt lakanstyg så att det bara sitter kvar 1 cm tyg längs alla sömmar. Förstärkningen i sömmarna som blir av lakanet gör gardinen mer hållbar och de sköra tunna spetsarna får stöd så att stygnen inte river sönder spetsen. Det gör också att dukarna kan läggas kant i kant istället för omlott.
  8. Trä i en gardinspiral med öglor i vardera ände och sätt upp krokar i fönstret, haka på gardinen. Väljer du Sköna Hems upphängning med ståltråd istället så välj inte glödgad mörk tråd... den färgar av sig på tyget!
  9. Klart!
LYCKA TILL!






16 kommentarer:

lisashus sa...

Åh, du har gjort en sån gardin av gamla dukar! Den har surrat i mitt huvud sedan jag såg en bild på en liknande i en tidning! Så jättefin den blev och tack för beskrivningen!
Bra idé med lakanet under!
Kram
Lisa

Jennifer @ Town and Country Living sa...

Beautiful cafe curtain. I love the little heart too!

Anonym sa...

Orkar att läsa,det kan jag lova att alla gör!! Så vackra bilder och en underbar och inspirerande blogg. TACK för att Du delar med dej, hälsn. från Piteå

mormorMärtas sa...

Den gardinen har jag också haft i huvudet sedan i somras... Har inte kommit på var den skulle passa men din idé var ju perfekt!!
Jättecharmigt!

Kram Annika

Blåbärs och smultronstället sa...

Så vackert, jag som samlar på gamla dukar och vilka vackra bilder på ert fina kök.
Gillar skåpet framför fönstret också.
Kram Susanne

Hos Jorunn sa...

Oj..så fantastisk lekkert det ble med den gardinen!!! Ønsker deg en fin onsdag! Klem fra Jorunn

toves sammensurium sa...

Himmel så sjarmerende det ble!Elsker gardinene,og jeg elsker alt annet også!!!Ditt hjem er det vakreste jeg vet om!!!!
Toveklem:)

Sanna - My Blueberry House sa...

Det blev jättefint och charmigt. Smart idé! Jag förstår vad du menar med att gilla olika stilar och mixa dom. Jag tycker din är fantastisk!

Kram Sanna

Marie maräng sa...

Vad fint det blev... kul ide att använda gamla dukar att skapa med :)

Önskar dig ett fint slut på veckan och förhoppningsvis en solfylld helg!
Många kramar Marie

LOPPISLIV sa...

Jättecharmiga café gardiner, och alldeles unika!! Supesnyggt!!

Kram Paula

helle sa...

Så fint det blev, vældigt romantisk!

God lørdag!

Kram Helle

Romantikk-takk. sa...

Nyyydelig gardin og blogg. :))
Klem Mette.

House and Garden by Bia sa...

Nu var det länge sen jag tittade in hos dej!!! Ni har ju så mysigt och fint i ert hem....va fin café gardinen blev...kanske tar jag efter och hänger den i fönstret på torpet:)
Ha de gott!
Kram

LillaFlisan sa...

Men Jösses! Tänk att detta är ditt fönster!
Jag såg nämligen en av bilderna här ovan på tumblr och blev så hänförd! Ville veta var ifrån bilden kom men det var ju omöjligt att hitta. Och så är det din bild! Helt underbar! så betagande fint!

(håller helt med dig om det grå gustavianska också, visst är det något av det vackraste som finns? Älskar gamla 1700-tals slott med orörd interiör, såå vackert.)

Ha det gott!

Största kramen

Flisan

suz sa...

TACK! Har letat efter tidningen med gardinen och på nätet men hittar dej! Fantastiskt vackert hem som inspirerar

suz sa...

TACK!! Jag har länge letat efter tidningen med gardinen och på nätet, men hittar nu dej! Fantastiskt vackert hem med mycket inspiration!

Related Posts with Thumbnails